Kielivalinnan puolesta

Johann Wolfgang Von Goethe
Grani

/ #122 Tyhmyydestä sakotetaan

19.06.2007 20:43

Totean koko Suomen kansalle: Valittakaa vanhemmillenne, jos olette tyhmiksi kasvatettuja, ettekä pärjää koulussa. Valittakaa heille, miksi he eivät itse käyneet kouluja silloin, kun piti.

Me suomalaiset pohjaudumme enemmän tai vähemmän juuriltamme joko venäläisiin tai ruotsalaisiin kuitenkin. Miksi ihmeessä pitää taistella vastaan sellaista rikkautta kuin osata ulkomaisia kieliä? Miksi tavallisen suomalaisen tulisi osata vain käyttää sorvia tai hitsipilliä - ja suutansa vain oluen ja makkaran oviaukoksi?

Omasta mielestäni ruotsin kieli tulisi olla pakollinen tavalla, jolla se muutamia vuosia sitten vielä olikin. Miksi korvata niinkin helppoa kieltä huomattavasti vaikeammilla valinnoilla, kuten romaaniset kielet tai itämaiset kielet? Miksi ihmeessä yrittää antaa nuorille mahdollisuus valita vaikeampaa kieltä, jolleivat he osaa edes äidinkieltänsä saati sitten ruotsia? "Ensin tulee opetella konttaamaan ennen kuin voi kävellä."

Om man kan "krypa" svenska, kan han/hon "vandra" synnerligen bra med andra språk.

Itse olen kaksikielinen - puhun suomea ja ruotsia. Omaan kolmea kansallisuutta (ruotsalaista, suomalaista, venäläistä) sukujuurissani, jonka kautta osaan myös venäjää. Taidan englannin kielen niin täydellisesti kuin vain voinkin (monen erilaisen aksentin, kuten cockney, perusbritti, aussi, jenkki) Lontoossa vuoden asuttuani. Lisäksi omaan sujuvan ranskan, espanjan sekä italina kielen taidot ja saksan kielen alkeet.


En allekirjoita, mutta kannatan puoliksi.