Irtisanoutuminen Hurtigin kaltoinkohtelusta

Luulo ei ole tiedon väärtti

/ #249 Ei tunteella vaan tiedolla

08.05.2012 17:32

Suoma: "Jos mielestäsi "muu yhteiskunta" vaikenee pedofiilien rikoksista, niin sinunko mielestäsi pedofiilien, myös lestadiolaistenkin sellaisten, pitää saada jatkaa lasten raiskauksia ja uhrien sekä kaikkien muiden muuten asiasta tietävien vaieta?"

Olenko väittänyt niin ? Olen todennut vain että lestadiolaisetkin ovat tässä suhteessa tavallisia ihmisiä jotka toimivat näin vaikeissa asiossa väärin vaikka haluaisivatkin toimia oikein. Kun nimenomaisen koulutuksen saanut viranomainen ja asiantuntijakin on toiminut väärin, niin miten voi armottomasti vaatia oikein toimimista ei-ammattilaisten joukossa. Jos luit psykiatri Veronica Pimenofin artikkelin, olisit huomannut että näin väärin on toimittu kaisissa uskontokunnissa, kaikissa poliittiitissa järjestelmissä jne. Eihän tämä tietenkään anna lupaa väärin toimimiseksi myöskään lestadiolaisten joukossa, mutta se SELITTÄÄ sitä miksi näin on käynyt. Nyt käytävän keskustelun perusteella media ja sen kautta monet ovat vetäneet Hurtigin tutkimuksista sen johtopäätöksen että lasten seksuaalinen hyväksikäyttö on ominaista nimenomaan tässä yhteisössä. Ja tämä on kyllä täysin väärä johtopätös. Media rahastaa tällä ja sitä en hyväksy. Tutkijan olisi pitänyt paremmin valmistella julkisuuteen annettavat asiat ja vähintäänkin oiottava jälkeenpäin sinne ehkä toimittajien korostusten jälkeen jäänyt kuva. Tätä Hurtig ei ole tehnyt syystä tai toisesta. Tällainen julkisuus on sitä paitsi vahingolista koko lasten seksuaalisen hyväksikäytön kitkemisessä ja ennaltaehkäisyssä jos syntyy kuva että se on jonkun erityisryhmän ongelma. Ongelma on koko yhteiskunnan ongelma, tutkimusten mukaan se koskee kaikkai yhteiskuntaluokkia, kaikkia uskonnollisia suuntauksia (ml ateismi) ja tällaiset huomion vain yhteen ryhmään johtaa todella väärään lopputulokseen. Hyvä asia on että asia on otettu vakavasti lestadiolaisuudessa jossa asiat varmasti menevät oikeaan suuntaan oikean informaation jakamisen jälkeen. Mutta ongelma jää muualle jos asiaa ei käsitellä koko yhteiskuntaa koskevana. Tärkeintähän on varmasti se että uudet tapaukset estetään, uhrien hoito tulee kutenkin tärkeydessä vasta sen jälkeen.
Jumalan valtakunnassa tärkeintä on se että syntiin joutuneen asia hoidetaan ensin evankeliumilla, sitten seuraa vasta mahdollinen hoito ja rangaistus jotka nekin on jokaisen kohdattava (=syntivuoteen kantaminen). Mutta oikea järjestys on nimenomaan tämä - ei toisinpäin. Jumalan seurakunnan tehtävänä on hoitaa ensinmainittu, ammattiauttajien ja viranomaisten kaksi jälkimmäistä. Myöskään tämä näkökulma ei ole tullut kyllin selvästi esille.
Uhri tarvitsee kaiken ymmärryksen ja tuen omaisten ja muiden uskovaisten taholta. Kaltoinkohtelu tässä vaiheessa on ollut täysin väärin mutta ymmärrettävää koska asia on ollut niin kammottava - näin on käynyt jopa viranomaisten taholta ja niin on varmsti käynyt myös joissan tapauksissa uskovaisten taholta kuten SRK:n Päivämies-lehdessä todetaan. Uhri tarvitsee tämän lisäksi myös ammattiapua ja terapiaa ja erityisesti kaikilta sen kokemuksen että uhri on syytön (myös tekijältä). Pimenofin mukaan tästäkin traumasta voi oikealla hodolla vapautua. Julkisuudessa on myöskin tämä saanut vääristyneet piirteet siten että on katsottu uhrin elämä on ikuisesti pilalla - tämä ei pidä paikkansa. Uskon lisäksi että oikeanlainen hoito nimenomaan myös uskovien yhteisössä auttaa uhria toipumaan ja uskon näköala luo joka tapauksessa toivon siitä että kerran myös nämä kokemukset itse Jumala on pyyhkivä pois. Jotenkin on vahvsti näkyvillä että uskon näköala on tässä unohtumassa - me olemme täällä vain matkalla - taivaassa olemme perillä. Siellä ei onneksi muisteta mitä matkalla on tapahtunut (ei uhri eikä pedofiliaan syntiin langennut). Kun tämä näköala pysyisi jokaisella aina kirkkaana koska osa on selvästi sen menettänyt ja silloin on vaarassa koko uskon menettäminen.