Poroäidit, naiset ja tyttäret porotalouden puolesta

kaupunkilaistunut maalainen

/ #24 Ihmetyttää että ei osata koskaan vetää yhtä köyttä

13.05.2012 12:44

Kommentoin tähän näille vastustajille. Muutamia vuosia kaupungissa asuneena ja asioihin etäosuuttä ottaaneena edelleen ihmetyttää se että ei osata vetää yhtä köyttä. Se on aina tappio varsinkin pienille paikkakunnille jos jokin elinkeino meinaa kadota. Porot ovat elinkeino siinä missä maatalous, lampaiden tms kasvatus vaikka se poikkeaa siinä että osan vuodesta porot ovat vapaana luonnossa. Täällä esitetään sitä, eikä poroa voi laiduntaa aitauksissa ympäri vuoden, mutta onko kukaan perehtynyt todella asiaan ja lukenyt tutkimustietoa siitä onnistuuko se ja onko sillä ympäristövaikutuksia. Kyllä, porot voivat käydä tallomassa mansikkamaita, viljelyksiä mutta nekin asiat ovat ratkaistavissa. Maatalous kuormittaa luontoa, luultavasti ympäristövaikutukset olisivat paikallisesti melko huomattavat jos siirryttäisiin ympärivuotiseen tarhaukseen myös porojen kanssa. Poro on myös matkailullisesti merkittävä tekijä, kiinasta ja japanista, kaukaa maailmalta ihmiset tulevat tänne mm. tämänkin eksotiikan takia. Tuovat rahaa ja tuloa pienille pohjoisen paikkakunnille. Tässä on myös tämä peto ulottuvuus, onhan se poro niiden ravintoa - mitä tapahtuu jos poro katoaa kokonaan. Kysyn vaan että minkä kimpussa pedot ovat sen jälkeen, tulisi myös miettiä asiaa eläinpopulaatioiden kannalta. Monet täällä ovat hyvin lyhytnäköisiä ja katsovat vain sitä omaa mansikkamaata, mutta asiani oli se että jokainen elinkeino tuo rahaa, veroeurot kiertää siinä missä meillä muillakin tienaajilla. Miettikää kuka tahan tukien varassa elinkeinoa pyörittävänä, että niiden ansiosta meillä on liha kaupassa suht edullista, viljaa viljellää. Jos näitä tukia viedään pois, meiltä häviiä muutakin kuin poronhoito ja hinnat nousee entisestään. Jos jokaiselta meistä otetaan palkasta pois vaikka 20% tällä tavalla kuin maatalous, peto ym tukia ollaan karsimassa, kuinka moni meistä siihen suostuisi muitta mukisematta?