Kielivalinnan puolesta

Seppo Komunen

/ #123 Ylläpito toimikoon

29.06.2007 01:58

Lars Dahl siirtyi Hassu sedän kautta käyttämään saksalaisen jo edesmenneen kirjailijan, Johan Wolfgang Von Goethe, nimeä. Kalkkarokäärme luo uutta nahdkaansa jälleen. Tähän ylläpidonkin pitäisi reagoida. Niille jotka eivät tapausta tunne tulisi tsekata tämä: http://www.adressit.com/pakkoruotsi1 eli "Lars Dahl" allekirjoittaa oman pakkoruotsia puoltavan adressinsa yli 3000 kertaa!

Johan Wolfgang Von Goethen viesti on taas sitä tyypillistä ruotsinmielistä propagandaa: leimataan keskustelun toisen kannan kannattajat jo otsikossa "tyhmiksi". Todella sivistynyttä keskustelua.

"Me suomalaiset pohjaudumme enemmän tai vähemmän juuriltamme joko venäläisiin tai ruotsalaisiin kuitenkin."

Valhepropagandaa: myös ruotsalaiset ja venäläiset pohjautuvat joihinkin toisiin munaisiin kansoihin, joten tuo ei ole minkään arvoinen argumentti minkään asian puolesta. Emmekä toisaalta ole myöskään Ruotsin siirtomaavallan ajoista mitään Länsi-naapurillemme velkaa vaan pikemminkin päinvastoin.

"Miksi korvata niinkin helppoa kieltä huomattavasti vaikeammilla valinnoilla, kuten romaaniset kielet tai itämaiset kielet?"

Tämä on taas pakkoruotsin kannattajien sairasta propagandaa: ei kukaan ole ruotsin kielen opiskelua kieltämässä vaan tekemässä sen vapaaehtoiseksi. Itä-Suomessa venäjän kielen taidosta on huomattavasti enemmän hyötyä kuin ruotsista, jota saattaa siellä kuulla mäihällä korkeintaan FST:n ruikutuksissa. Kaikista hupaisinta on se, että täällä Helsingissä suomenruotsalaiset puhuvat järkyttävää suomen ja ruotsin sekoitusta.

Jos ruotsi on kerran niin helppo ja tarpeellinen niin se voi aivan samoin perustein olla vapaaehtoinen kuten englantikin.

Kalkkarokäärme loi uuden nahan.

Pois pakkoruotsi! Yksi kieli - yksi mieli!