Kielivalinnan puolesta

Grani

/ #124 Kai sitä nyt

29.06.2007 11:05

helsinkiläinenkin tietää, ettei Helsinkiä olisi ilman siirtomaavalta-aikoja. =D Rupunen mutakuoppa muuttui huomattavasti kaupunkimaisemmaksi heidän sekä itärajan takaisen naapurimme aikaansaannoksista - katso nyt hyvä ihminen suurimpia yrityksiä sekä arkkitehtuuria, kirjallisuutta ja kulttuuria.

Missä vaiheessa englannista tuli vapaaehtoinen kieli? Pakollisena sitä muksut vieläkin joutuvat vääntämään ja kirjoittamaan. =D

Ja pakollisena heidän kuuluisikin opetella kieliä. Hyvin harva, jos yksikään, suomalainen peruskoululainen vielä tietää, minkä kielen taitaminen on hänen tulevaisuudelleen tarpeellinen. Tuskin 13-vuotias tietää suuntaavansa itä-Suomeen paperiteollisuuden pariin työskentelemään ja tarvitsee näinollen venäjän kieltä.

Itse opiskelen juuri itä-Suomessa ja jopa paras ystäväni, 6 vuotta Suomessa asunut venäläinen kauppatieteiden opiskelija, haluaa ehdottomasti opetella ruotsia, sillä se avartaa hänen kieliskaalaansa ja helpottaa Suomessa työskentelyä (ks. virkamies-ruotsi) ja hän kykenee näinollen oppimaan muita kieliä paremmin, kuten saksaa (ruotsihan on germaaninen kieli, joten norjan ja tanskan lisäksi saksa on hyvin helppo taitaa).

Hupaisinta on Omasta mielestäni se, kun suomalaiset yrittävät vääntää ruotsia ja saa sen kuulostamaan aivan hollannilta. =D

Se On helppo kieli ja, kuten varmasti ruotsin kielisestä mietelauseestani huomasitkin (ehkä?), ensin on opittava helppoja asioita ennen kuin voi siirtyä vaikeampiin. Jollei nuori osaa ensin jotain helppoa, ei hän (hänen motivaatiotansa unohtamatta) opi vaikeampiakaan.

Kyllä, Johann Wolfgang Von Goethe on kirjallisuuden (ks. Nuoren Wertherin kärsimykset) suurimpia nimiä, mutta myös kaikinpuolin yleisnero: runouden, tiedemiehen, teoreetikon, taidemaalarin sekä pääministerin rooleissa. Veikkaan, että hän osasi myös ulkomaisia kieliä erittäin hyvin.
Men vem är Lars Dahl?

"Yksi kieli - yksi mieli" johtaa yksinäisyyteen. Suomea ei osaa pääosin kuin suomalaiset (vaikkakin sitä opetetaan jopa Chilessä asti). Perussuomalainen matkamies Euroopan kiertueellaan jää sormi suussa ilman yösijaa rankkasateeseen seisomaan, kun ei osaa avata suutansa ja kysyä lähintä majapaikkaa... tuskin saa ruokaakaan... =D

Mitä vanhemmat (typerykset) edellä, sitä pienemmät (typerykset) perässä.