NÄPIT IRTI KOULUSTA Vantaa 2012

Vaula Norrena

/ #27 Re: Verot ja koulu

25.05.2012 11:04

#25: - TOSIAAN ENEMMISTÖ SUOMALAISISISTA VALITSEE MIELUUMMIN VERONKOROTUKSET KUIN PALVELUJEN HEIKENTÄMISEN. vAIN 25% LAAJASSA VALTAKUNNALLISESSA TUTKIMUKSESSA SANOI, ETTÄ OTTAISI MIELUUMMIN PALVELUJEN HEIKENTÄMISEN.

Keskituloiselle (28.000 e/vuosi) 0,5% veronkorotus maksaisi 11 e/ kk ja hän maksaisi sen mielellään. Kaupunki saisi 20 miljoonaa, jolla estettäisiin sekä sivistysviraston (3,5 miljoonaa) että sosiaali-ja terveysviraston (16 miljoonaa) aiotut palvelujen heikennykset.

Kantona kaskessa lienevät tosiaan kokoomus ja sosialidemokraatit, jotka ovat kymmeniä vuosia hallinneet Vantaan kuntapolitiiikkaa niin, ettei heidän tarvitse kuunnella muita. Olen nyt ollut opetuslautakunnassa varajäsenenä (vihr.) neljä vuotta, harvoin kokouksessa, vaan riittävästi, että olen nähnyt miten hommaa pyöritetään, rahan ehdoilla. Kun vaadin esim. ekaluokkalaisten ryhmäkokojen uudelleen valmistelua, koska Itä-Vantaan vaikeilla alueilla on isoja ryhmiä, kun taas vaurailla omakotialueilla kouluissa on pienempiä ryhmiä, minulle vastataan: ei ehdi enää, muuten ekaluokkalaiset eivät saa tietää kouluaan toukokuussa. Kun opetusvirasto haluaa laittaa koulujen vapaa-ajan käytön maksulliseksi Suzuki-instituutille, olen ainoa koko opetuslautakunnasta, joka sanoo vastaan, että ei käy, koska silloinhan ne tulevat maksullisiksi kaikille muillekin - ja on sentään kaupunginvaltuuston linjaus että Vantaalla alle 18-vuotiaiden harkkatiloista ei peritä vuokraa. Niin se vain on, että isojen puolueiden edustajien ei tarvitse ajatella, koska heidän ei anneta ajatella, isot pojat ajattelevat heidän puolestaan. Herätkää ihmiset itse toimimaan ja vaatimaan.