KIVILOUHOSSUONTEE.PELASTETAAN JOUTSAN SUONTEE, EI KIVILOUHOKSELLE

Pinus sylvestris

/ #95 Järvi-Suomen tuho?

29.05.2012 17:22

Olen seurannut ihmeissäni väitteitä luonnon nopeasta elpymisestä louhoksen sulkemisen jälkeen ja kalanviljelystä samantyyppisessä louhoksessa. Kukahan niitäkin kaloja tulee syömään ja onko edes laillista kasvattaa kaloja tällaisilla paikoilla. Juuri eilen oli uutisissa tieto kaivosten haitallisista ympäristövaikutuksista satoja vuosia sulkemisesta ja todennäköisesti tämä koskee myös louhoksia. Tältä osin on ainakin varmaa, että Järvi-Suomen ainutlaatuinen luonto on vaarassa tuhoutua erilaisten 'työllistävien' hankkeiden: turpeenoton, louhosten ja metsän avohakkuiden vuoksi. Myös ihmetyttää kuinka tämän louhoshankkeen alullepanija ei ole hoitanut metsän uudelleenistutusvelvoitteitaan ja kuitenkin lupaa hoitaa aivan toisen suuruusluokan luohoshankkeen ympäristövaikutusten minimoinnin työn aikana ja maisemoinnin jälkikäteen. Kaupungeissa ei saa edes kaataa puuta ilman kaupungin lupaa omalta tontilta, mutta maaseudulla taitaa olla eri lait. Eriarvoisuutta tämäkin!!! Toivoisin viime aikojen kaivoskeskustelujen avaavan hieman laajempaa perspektiiviä myös tähän louhosasiaan. Tämä ei ole vain nykyisten maanomistjien ja kesäasukkaiden asia vaan koskee mitä suurimmassa määrin myös tulevien sukupolvien oikeutta nauttia puhtaasta luonnosta kauniissa Järvi-Suomessa.