NÄPIT IRTI KOULUSTA Vantaa 2012

Vieras

/ #45 DIABETESASIAA KOULUILLE!

31.05.2012 14:57

24.4.2012 16.14

Turvallisen lääkehoidon tulee toteutua kaikkina koulupäivinä

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on ottanut kantaa tapaukseen, jossa 9-vuotiaan diabeetikkolapsen koulupäivän aikainen hoito laiminlyötiin ja lapsi joutui hengenvaaralliseen myrkytystilaan.

Lapsen insuliinipumpun kanyyli oli irronnut kesken koulupäivän. Koulun henkilökunnan tehtävänä oli varmistaa, että lapsi mittaa verensokerinsa, ja auttaa lasta tuloksen tulkinnassa. Iltapäivällä lapsi mittasi verensokerinsa kahdesti, mutta kukaan aikuinen ei katsonut tulosta, joka molemmilla kerroilla oli ollut huomattavan korkea. Lapsi pyöräili heikkokuntoisena kotiin, vaikka ohjeena oli, että aikuisen tulee ennen kotiin lähtöä katsoa verensokeriarvo ja arvioida lapsen kotiinlähtökunto.

Koulussa oli avustaja, joka oli osoitettu tämän lapsen omahoidon tukemiseen ja koulunkäynnin turvallisuuden varmistamiseen. Koulun käytössä oli yhdessä vanhempien ja asiantuntijoiden kanssa laadittu yksilöllinen lääkehuoltosuunnitelma. Kyseisenä koulupäivänä lapsen ja avustajan arkirutiinit olivat poikkeukselliset luokan ns. pajapäivän vuoksi.

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto korostaa, että opetuksen järjestäjällä on velvollisuus järjestää lapsen turvallinen hoito koulupäivän aikana. Turvallisen lääkehoidon tulee toteutua kaikkina koulun työpäivinä, myös silloin kun on järjestetty erityistä ohjelmaa. Koulutuksen järjestäjän tulee varmistaa, että kaikki asianomaiset henkilöt ovat perehtyneet hoito-ohjeisiin ja että ohjeita myös noudatetaan.

Aluehallintovirasto nojasi johtopäätöksissään perusopetuslakiin, jossa mainitaan terveydenhuoltolain tarkoittama kouluterveydenhuolto:

”Kouluterveydenhuollon palveluihin sisältyvät: – – pitkäaikaisesti sairaan lapsen omahoidon tukeminen yhteistyössä muiden oppilashuollon toimijoiden kanssa” (Terveydenhuoltolaki, 16 §)

– Aluehallintoviraston johtopäätös on hyvä esimerkki siitä, mitä viime vuonna voimaan tullut terveydenhuoltolaki tarkoittaa käytännössä. Tämä on hyvä ennakkopäätös lain tulkinnasta, kertoo Riitta Vuorisalo, Diabetesliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija.

Vuorisalo on tyytyväinen, että terveydenhuoltolakiin saatiin Diabetesliiton aktiivisen työn tuloksena näin selkeä velvoite tukea pitkäaikaissairaan lapsen koulunkäyntiä.

Oikopolut

Diabetestietoa
Kuntoutus ja koulutus
D-kauppa