Ota kantaa kannabikseen!

Niuho

/ #1

13.06.2012 14:01

Ensilukemalta on vaikea ymmärtää onko tämä kanta kannabismyönteinen vai kielteinen? Kannabis on huumausaine ja sen tulee sellaisena säilyä, jolloin sen käytöstä pitää antaa myös sakkorangaistus eikä pelkkää huomautusta. Tällaisessa humanistisessa lähestymistavassa lienee puolensa, mutta mielestäni YAD:in pitäisi kuitenkin säilyttää selkeästi huumevastainen kantansa? Kannabiksen käyttö on järkyttävän yleistä. Yleensä läträtään samaan aikaan vielä viinan kanssa. Tässä toiminnassa ei pitäisi olla mitään hyväksyttävää. Lätrinki-illan jälkeisenä aamuna poltetaan sitten kannabista krapulan poistamiseksi. Kynnys esimerkiksi pilleripolitiikkaan siirtymiselle kyllä varmasti matalenee, kun tilaisuus tulee vastaan, vaikka kuuluisa " porttiteoria" onkin erittäin halveksittu.

En näe tässä mitään humaania enkä myönteistä. Ylinopeuden ajamisesta saa sakot, myös huumausaineen hallussapidosta tulee jatkossakin saada sakot. Olen ollut tähän saakka YAD:in kannattaja, mutta nyt mielipiteeni horjuu. Työskentelen itse lasten ja nuorten parissa, enkä ole " mummo, joka ei ymmärrä mistään mitään", vaan olen törmännyt kannabiksen käyttöön usein paikoissa, joissa olen ollut läsnä; tosin läsnäoloni on päättyny aina siinä vaiheessa, kun piiput tai sätkät on otettu esille ja naureskeltu " tajunnan laajentamisen hienoudelle". En todellakaan suostu ottamaan työssäni enkä yksityiselämässäni minkäänlaista hyväksyvää, hellivää enkä silittelevää kantaa huumausaineita kohtaan jatkossakaan.