Ota kantaa kannabikseen!

Realisti

/ #14 Järki käteen nyt

22.06.2012 10:50

Ainoa järkevä tapa yhteiskunnalta suhtautua kannabikseen on täydellinen laillistaminen. Joka ei tietenkään tarkoita, että kannabis olis täysin vapaassa myynnissä, ja ettei mitään kontrollia olisi. Päin vastoin. Tämä, kuten muutkaan dekriminalisointi- tai rangaistusten lievennusargumentit mielestäni ainoastaan pahentaa tilannetta nykyisestä. Syy: dekriminalisoinnissa yhteiskunta käytännössä nostaa kädet pystyyn kannabiksen käytön osalta. Vaikka olenkin kannabisaktivisti, tiedostan ongelmat, joita runsas kannabiksen käyttö varsinkin nuorella iällä pystyy aiheuttamaan. Joka ei myöskään tarkoita sitä, etteikö kannabis sopivissa määrin olis mitä parhain päihde.

Mielestäni yhteiskunnalta ainoa realistinen suhtautuminen kannabikseen on siis täydellinen laillistaminen, ja myyntikontrollin ottaminen valtiolle. Näin pystyttäisiin valvomaan käyttöä ja puuttumaan ongelmatapauksiin hyvissä ajoin, ja ennen kaikkea hyvässä hengessä. Ongelmakäyttäjän ongelmat ovat usein monitasoisia, ja jopa kokonaan muualla kuin kannabiksessa, eikä tämä asenne auta nuorta ongelmiensa kanssa lainkaan.

Näkisin, että 2 vuoden sisällä kannabisaihe voidaan ottaa julkiseen keskusteluun, ja noin 5 vuoden sisällä vois aueta ensimmäiset kannabiskahvilat tai -myymälät, joissa kannabista myytäisiin luvanvaraisesti ja jokainen käyttäjä olis jonkunlaisessa "kannabisrekisterissä". Ongelmien ilmetessä voidaan kannabislupa perua ja käyttäjä ohjata hoitoon. Valtio sais järjettömät verotulot, halukkaat käyttäjät kannabista, ja jos The Guardiania on uskomista alkoholin käyttö vähenis 25%. Joka ei suomen olosuhteissa ei käsittääkseni olis huono juttu lainkaan. http://www.guardian.co.uk/science/2012/jun/19/david-nutt-alcohol-cannabis-cafes