Eliina ja Matti Försti - menetetty elämänlaatu takaisin

Jaakko Mäkinen
Helsinki

/ #44

03.12.2006 23:30

Riitta Porvari:

"Jaakko Mäkinen puhuu suoraan grynderin suulla,uskomatonta".

Jahas. Kun minä totean, että MOT leimasi Espoon kaupunginarkkitehdin valheellisin perustein huijariksi, niin se on Porvarin mielestä puhetta grynderien suulla.

Kenenkähän suulla Porvari puhuu puolustaessaan Förstien ahneutta?
Förstien omistaman maa-alan osuus espoolaisen kerrostalotontin rakennusoikeudesta oli 493 kerros-m2. He vaativat tästä osuudestaan korvauksia kaikkiaan 3,3 miljoonaa euroa.
Se on noin 6700 euroa / kerros-m2, arviolta 7500 € / asuinneliö.

Helsingin kantakaupungissa, siis kalleimmilla seuduilla, asunnot maksavat 4000 - 5000 € / asuim2. Förstit vaativat siis yksinomaan rakennusoikeudesta kovemman hinnan, kuin vanhoista, arvokkaista asuinnoista saa Helsingin ytimessä.

Kuka nämä rahat olisi Försteille maksanut? Rakennusliike, vai? Ei varmasti. Ne olisi kynitty asukkailta.


Porvari:
"Jos minä omistaisin omakotitalon,vaikka huonokuntoisen,en hyväksyisi sen pakkolunastamista,että tarjouksia betonibunkkeriin muuttamisesta".

Maailma on ihmeellisen helppo paikka, kun viisveisaa tosiseikoista.

Förstit olivat itse 1975 vaatineet omakotitonttinsa muuttamista osaksi kerrostalotonttia ja 1994 vastustivat jyrkästi sen palauttamista takaisin omakotitontiksi. He pitivät kiinni kerrostalotontista. Aiemmin heillä oli kaksi osuutta kerrostalotontista, toisen he myivät aiemmin - rakennusliikkeelle.

Förstit loivat siis itse tilanteen, jossa ainoa mahdollisuus oli pakkolunastaa heidän osuutensa.

Vaatimalla aivan mieletöntä hintaa osuudestaan he estivät rakennusliikettä rakentamasta kerrostaloa. Siis käyttämästä omaisuuttaan. Samalla he estivät uusia asukkaita saamasta asunnon.

Porvari:
"Olen kokeillut enimmäkseen omakotiasumista,nyt asun betonibunkkerissa missä kaikki puhekin kuuluu läpi.Eivätkö rakentajat vihdoin ymmärrä,ettei suomalaisilla ole varaa sellaisiin hintoihin mitä te asunnoista kiskotte,antakaa ihmisten asua omassa asunnossaan... "

Kehno rakentaminen ja maakeinottelu ovat kaksi eri asiaa.

Yksi tekijä joka nostaa pk-seudun asuntojen hintaa on maan järjetön hinta.
Jos Porvari siis olisi johdonmukainen, hän vastustaisi sellaista saalistusta, kuin mitä Förstit yrittivät. Jostain syystä hän kannattaa sitä.

Kysynkin:
oletko sitä mieltä, että jokaisen pk-seudulta asunnon ostavan kuuluu maksaa maanomistajalle 6000 - 7000 euroa / neliö - plus rakennuskulut päälle?
Ellet ole, niin mihin perustuu se että Försteille tämä olisi pitänyt maksaa.

Lisäksi huomautan, että jos toimii kuten Förstit toimivat, vaatii kerrostalotonttia ja kun sen saa, sabotoi kohtuuttomilla vaatimuksillaan neljännesvuosisadan kaavan toteuttamista, käy kuten Försteille kävi: osuus kerrostalotontista pakkolunastetaan.