Vetoomus Selkämeren kansallispuiston puolesta

Vieras

/ #18 Selkämeren kansallispuisto

14.12.2010 13:20

Mielestäni Selkämeren kansallispuisto on hyvä juttu. Kysymys kuuluu voiko kansallispuistoja ja luonnonsuojelualueita olla liikaa? Selkämeren kansallispuistoa tarvitaan alueen saariston ja merialueen, vedenalaisen luonnon sekä rannikon kosteikkojen suojelemiseksi ja hoitamiseksi. Kansallispuisto täydentäisi hyvin Suomen merialueiden suojelualueiden verkostoa ja on yksi Itämeren suojelua edistävistä toimenpiteistä. Selkämereltä löytyy todennäköisesti tällä hetkellä Suomen rannikon parhaiten voiva merellinen vedenalaisluonto yhdessä Merenkurkun saariston kanssa. - Nämä alueet ovat maailmassa ainutlaatuisia!

Pelkkä luonnonpuiston perustaminen ei sinällään poista kaikkia ongelmia, vaan olisi aivan yhtä tärkeää puuttua tekijöihin, jotka aiheuttavat esimerkiksi rehevöitymistä alueella. Yksi tällainen tärkeä tekijä on alueen maataloudesta syntyvät ravinnevalumat. Maataloutta olisi ohjattava oikeaan suuntaan lannoituksen ja torjunta- aineiden käytön vähentämiseksi. Aleen viljelijöitä olisi ohjattava luonnonmukaisempaan villjelyyn, että Selkämereen päätyvät ravinnemäärät vähenisivät. Myös kosteikkojen ja suoja- alueiden rakentaminen pidättäisivät Selkämerenen päätyviä ravinteita ainakin jossain määrin. Jos haluamme säilyttää Selkämeren monimuotoisuuden on sitä pilaavat tekijät poistettava.Tämä koskee tietenkin myös kaikkia muitakin Suomen vesialueita.