Seis hyvitysmaksun laajentamiselle!

Vieras

/ #37

16.12.2010 12:57

Luovutettuun addressiin on onnistuttu saamaan tuntuva määrä artisteja. Jopa 7629 kappaletta. Tosin tuntuu olevan kovin paljon perheenjäseniä mukana, jotka tuskin sentään kaikki ovat artisteja itse. Pelkästään pikaotannolla googlaamalla nimeä tai facebookista löytyy paljon puolisoita ja taitaa joukosta löytyä myös adressin allekirjoittaneita lapsiakin. Onhan iskä artisti ja leipään on jostan saatava juustoa päälle.

Itseä korpeaa koko addressihommassa juuri se kaksinaismoraalisuus jolla tuota hyvitysmaksua lobataan. Toisaalta käytetään kulttuurintekijöitä(tässä enimmäkseen muusikkoja) keppihevosena tavallaan hyvän asian puolesta. Toisaalta hyvitysmaksu on kestämätön koska vaikka maksua perustellaan oikeudella yksityiseen kopiointiin ei silti tuota oikeutta käytännössä ole vaan kaikki tekijänoikeudellisen materiaalin kopiointi on laitonta maksusta huolimatta.

Lisäksi esimerkki: ostan iPhonen josta nyt halutaan rosvota hyvitysmaksua. Ostan iTunesista biisit, joista artisti saa jo oman siivunsa levy-yhtiöittensä kautta kuten sopimuksessaan on. Niin miksi ihmeessä minun pitäisi maksaa edelleen hyvitysmaksua jostain ihmeen yksityiskopionnin laillistamisesta?! Keikkailulla IFPI Suomenkin mukaan teette ne rahanne ettekä levymyynnillä tai ainakaan hyvitysmaksulla.