Yksikin lapsimurha on liikaa

/ #314 Re: Vanhemmuus

02.09.2012 13:44

#285: Aikuisten oikeasti aikuisen vastuu - Vanhemmuus

Kaikki eivät kykene vanhemmuuteen. Se voi olla tilapäistä tai kroonista. Siksi on olemassa lastensuojelu, joka puuttuu asioihin kun lasten kasvuolosuhteissa havaitaan puutteita. Jokaisella, joka havaitsee näitä puutteita, on velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun. Lastensuojelu on ainoa taho, joka voi puuttua tilanteeseen ja ottaa lapsen huostaan. Tämä  Eerikan tapaus ei olisi saanut näin suurta huomiota, jos lastensuojelu olisi tehnyt työnsä niin kuin siltä edellytetään. Lapsen isä ja äitipuoli kantavat tietenkin vastuun lapsen murhasta, vaikka he eivät olleet kykeneviä vanhemmuuteen. Mutta lastensuojelu on saatettava myös vastuuseen tekemättä jättämisistään. Muutoinhan  nämä Eerikan tapaukset toistuvat. Viranomaiset eivät saa piiloutua selitysten taakse. He olivat saaneet lastensuojeluilmoituksia huostaanoton purkamisen jälkeenkin sekä koulun oppilashuollon työntekijöiltä, naapureilta ja toiselta vanhemmalta. Miksi he eivät toimineet ?