Kannabis lailliseksi

Vieras

/ #3825

10.09.2012 11:44

Allekirjoitin, vaikken pilveä polttelekaan.

Itse addressin argumentit ovat mielestäni hyvät, selkeät ja varsin paikkansapitävät. Huumelainsäädäntö on nykyiselläänkin Suomessa suhteellisen lempeä, varsinkin jos vertaa huumevastaisuuden mallimaa Yhdysvaltoihin; ja eiköhän jokainen ole tähän mennessä nähnyt, miten "hyvin" nollatoleranssi ja kovat tuomiot ovat siellä toimineet. Ihmisiä on vangittu ja leimattu loppuiäkseen käytännössä vailla mitään syytä, ja vaikka tätä ei meillä samassa mittakaavassa tapahdukaan, en voi olla ajattelematta, kuinka paljon helpompaa elämä olisi sekä kansalaisille että viranomaisille, jos pienen huumemäärän hallussapidosta ei tarvitsisi jaella rangaistuksia.

Jos ihminen haluaa laajentaa tajuntaansa (en nyt keksi parempaakaan termiä), valitsi hän sitten tarkoitukseen minkä aineen tahansa, sen ei pitäisi olla kenenkään muun asia kuin hänen itsensä - olettaen että kyseinen henkilö on täysi-ikäinen ja muutenkin kykenevä huolehtimaan itsestään. Viinaa saa tällä hetkellä papereita näyttämällä Alkosta; kannabiksen kohdalla voisi menetellä aivan samalla tavoin, joskin olisi pidettävä tarkkaan huolta, ettei se olisi helposti alaikäisten saatavilla.

Kaikilla aineilla on ongelmakäyttäjänsä. Jokaista alkoholistia kohden lienee maassamme ainakin muutama kymmenen kohtuukäyttäjää; en tunne asiaan liittyviä tilastoja. Tässäkin asiassa kannabis on täysin verrannollinen, laillisena tai laittomana: jokaista päänsä pehmentänyttä kohden löytyy varmasti vähintään yhtä monta satunnaiskäyttäjää, joista käyttöä ei mitenkään päällepäin näe tai arvaa.

Loppujen lopuksi kyse ei ole mistään sen kummemmasta kuin yksilön kyvystä tuntea omat rajansa ja olla rehellinen itselleen. Oli kyseessä alkoholi tai kannabis (tai mikä tahansa muu), joillekin sopiva käyttömäärä tulee aina olemaan nolla. Se on vain osattava nähdä.