Autetaan vammaisperhe voittoon taistelussa huostaanottoa vastaan

kysymyksiä
Vieras

/ #70 huostaanotto

06.01.2011 11:11

Lastensuojelun epämääräinen "huoli" tai "vanhemmuus hukassa" riittää huostaanottoon.

Lastensuojelulaki; ...kun edellytykset ( viranomaisten oma-aloitteisesti etsittävä keinoja) huostaanottoon ovat poistuneet, lapsi on oikeutettu palaamaan kotiinsa. Vain poikkeustapauksissa huostaanotto voi olla pysyvä.....( ihmisoikeudet, lastenoikeudet)

Kunnat sijoittavat kuitenkin lapsia heikosti valvottuihin ( laatua ei valvota) yksityisiin laitoksiin, joille tärkeintä ON HUOSTAANOTON PYSYVYYS.Laitoksen yhteistyö viranomaisten ja vanhempien kanssa perustuu rahaan ja sijoituksen pysyvyyteen. Kunnat maksavat sijoituksen kunnes lapsi täyttää 18-vuotta. Jälkihuoltoa lastensuojelu ei kykene järjestämään ja monet nuoret syrjäytyvät lopullisesti joutuessan laitoksesta ulos 18-vuotta täytettyään.

Huostaanottojen määrä tulee kasvamaan, koska perheiden tuen tarve kasvaa. Tavallinen perhe voi joutua tähän kierteeseen. Vanhemman sairastuminen, yksinhuoltajuus, mielenterveysongelmat, työttömyys, päihteet aiheuttavat perheille tuen tarvetta.

Avohuollon tukitoimiin ja esim. kodinhoitajiin ei kunnilla ole varaa, mutta huostaanottoon ( 200-400 euroa /vrk) rahaa löytyy !

HUOSTAANOTTOJEN MÄÄRÄ JA TARVE VÄHENEE AVOHUOLLON TUKITOIMILLA JA ENNALTAEHKÄISEVÄLLÄ SOSIAALITYÖLLÄ !