KIVILOUHOSSUONTEE.PELASTETAAN JOUTSAN SUONTEE, EI KIVILOUHOKSELLE

Jari Lämsä

/ #105 Vastine esitettyihin väitteisiin

18.09.2012 13:07

#103: RySky - Joutsasta Suomen kivteollisuuden keskus..?

Keskustelupalstallakin on käsitelty osallisuuttani maakuntakaavan ja Kiviahonriutan suunnitelmien välillä. Vastaan siis tännekin muutamalla rivillä. Lehtikirjoittelu lieneekin syytä laittaa poliisille arvioitavaksi. Sen verran potaskaa on laitettu julkisuuteen tarkistamatta asioita.

Maakuntakaavasta:

- Voin osoittaa helposti, että maa-ainesten ottamista koskeva kaavamerkintä on ollut maakuntakaavan luonnoksissa sellaisenaan jo tullessani kuntaan töihin maanmittausteknikoksi v. 2005.

- En ole millään muotoa osallistunut maakuntakaavan hyväksymiseen tai muutoinkaan ollut esittämässä kaavaan yhtään mitään merkintöjä. En ole ollut myöskään eri mieltä esitetyistä kaavasuunnitelmista.

- Maakuntakaavan laatii ja hyväksyy maakuntaliitto ja sen vahvistaminen tapahtuu ympäristöministeriössä.

- Kunta on antanut lausuntoja kaavan eri vaiheissa, joissa olen ollut kokousasian valmistelijana. Tuolloinkaan en ole ollut asian esittelijänä eli suomeksi lausuntoehdotuksen tekijänä. Tämä ei tee minua esteelliseksi laatimaan myöhemmin virkauran jälkeen suunnitelmia, jotka jollakin tavalla liittyvät maakuntakaavaan.

Yllä olevaan viestiin:

"Niin kuin esiselvityksestä sivulta 21 ilmenee, on erityisen kiinnostuksen
kohteena myös KESKISEN SUONTEEN ALUE . Ollinsalmi keskipisteenä..."

"joka pahimmassa skenaariossa saattaa olla yhtä suurta kivilouhosta"

Mitähän se Ahonen höpisee? Piti ihan itsekkin tarkistaa tämä sivu tuosta raportista. Saahan sen noinkin tulkita, mutta esiselvityksen tarkoituksena on ollut tuottaa lyhyt perustietous koko kunnan alueen kallioperästä ja kuntaan jo ennestään tehdyistä tutkimuksista sekä esittää arvio minne lisätutkimukset tulisi kohdistaa alueiden erityispiirteet huomioiden.

Luonnonkiviteollisuus Joutsassa -esiselvityksen on tilannut Maaseudun Kehittämisyhdistys VIISARI ry ja sen KOKO-ohjelma, jonka puitteissa myös varsinaisen selvityksen teko on käynnissä, ei tosin allekirjoittaneen toimesta.