Ei Rouskiksen suunnittelemalle jätteen perusmaksulle

ritva sinervo
Adressin tekijä

/ #2 Re: Nousee vuodenvaihteen jälkeen lain voimalla!

19.09.2012 17:37

#1: Kaikkea voi yrittää - Nousee vuodenvaihteen jälkeen lain voimalla!

Kiitos kommentistasi. Adressiin nimien kerääminen ei ole uusi asia minulle. Olen jo muutamaan otteeseen eri asioissa kiertänyt nimiä keräten adresseihin ilman politiikkaa. Syy liikkeellelähtööni on se, että Rouskiksen suunnittelema perusmaksu on veroluonteinen maksu kaupunkimme asukkaille. Sitä on suunniteltu laitettavaksi joka talouteen riippumatta asuuko taloudessa 1 vai 6 ihmistä. Kaikkein kovimmin maksu tulisi koskettamaan taloyhtiöissä asuvia henkilöitä. Maksulle ei lain mukaan ole perusteita ja maksun perusteet ovat heppoisesti haettuja.Perusmaksun käyttöönotolla on merkittävä vaikutus jätehuollon kokonaiskustannuksiin ja sen tarkoituksena on varmistaa Rouskiksen talous. Lisäksi Rouskis pyrkii maksun kautta saamaan yksinoikeudellisen aseman suhteessa yksityisiin yrityksiin. Jätehuollon periaatteita ja aiheuttamisperiaatetta rikotaan maksun kautta, koska se suunnataan vain kotitalouksiin. Rouskiksessa ei ole vielä selvää se minkä suuruisen perusmaksun tulisi olla. Niinkuin totesin perusteluissani perusmaksu voi aiheuttaa jätteiden epäasiallisen hävittämisen.Uusi jätelaki tuli voimaan 1.5.2012 ja jätteen perusmaksun käyttöönotto on vain suositus 1.1.2013 lähtien. Uuden lain mukaisesti suurin kuluerä jätehuollossa on viranomaistehtävien hoitaminen, maksua ei voi siis ohjata kunnalliselle jäteyhtiölle. Jätehuolto tulee jätelain 20§.n mukaan kustantaa aiheutumisperusteiden mukaisesti. Olemmeko Salossa sitten aiheuttaneet pääkaupunkiseudun jätteiden määrään niin, että niitä pitää tuoda rekkakaupalla Korvenmäkeen. Itse en ole tänä vuonna käynyt kuin Helsinki- Vantaan lentokentällä ja sielläkään en ostanut pakattua ruokaa. Enkä myöskään suostu maksamaan niiden jätteiden aiheutuneita kuluja.

Rouskiksen suunnittelema perusmaksu malli nostaisi jätetaksoja tuntuvasti ja asukkaat maksaisivat samasta palvelusta kahteen kertaan. Asiakkaat maksavat pakkauskustannukset jo tuotteen kaupasta ostaessaan, esim jauhelihan valmispakkaus sisältyy ostettavan tuotteen hintaan. Rouskis toimii tässä asiassa hankintalainvastaisesti ja perussyynä ei voi olla se , että perusmaksua tarvitaan tulovirran lisäämiseksi. Rouskis toimii liikeyrityksen tavoin ja sen tulee suhteuttaa yrityksensä kulurakenne sellaiseksi, että se pärjää ilman jatkuvia lisämaksuja.

Jätelain pykälät 78§ 3mom ja 81§ sekä 20§  kannattaa lukaista ja perehtyä Rouskiksen toimintaan muutenkin kuin avoimilla ovilla.

Aiheesta voisin kirjoittaa vieläkin enemmän. Jatkan listaan nimiä keräille.

Ritva Sinervo.