Ei Rouskiksen suunnittelemalle jätteen perusmaksulle

SuurSalolainen

/ #3 Re: Re: Nousee vuodenvaihteen jälkeen lain voimalla!

21.09.2012 17:39

#2: ritva sinervo - Re: Nousee vuodenvaihteen jälkeen lain voimalla!

"Uuden lain mukaisesti suurin kuluerä jätehuollossa on viranomaistehtävien hoitaminen, maksua ei voi siis ohjata kunnalliselle jäteyhtiölle." - Mikä tässä on asiasisältö? Tässä on kaksi väitettä: 1. viranomaistehtävän hoitaminen on jätehuollon kallein kustannus sekä 2. maksua (mitä maksua) ei voi ohjata kunnalliselle jäteyhtiölle. Voisitko selventää väitteitä, kiitos.

"Jätehuolto tulee jätelain 20§.n mukaan kustantaa aiheutumisperusteiden mukaisesti. Olemmeko Salossa sitten aiheuttaneet pääkaupunkiseudun jätteiden määrään niin, että niitä pitää tuoda rekkakaupalla Korvenmäkeen." - Mistä päättelet, että me maksaisimme pääkaupunkiseudun jätteet? Tuovatko rekat pääkaupunkiseudulta jätteitä, joista ei peritä maksua? Voisitko selventää, kiitos.

"Itse en ole tänä vuonna käynyt kuin Helsinki- Vantaan lentokentällä ja sielläkään en ostanut pakattua ruokaa. Enkä myöskään suostu maksamaan niiden jätteiden aiheutuneita kuluja." - Onko HSY lähettänyt sinulle laskun, jota et suostu maksamaan? Mistä syystä olit laskun saanut?

"Rouskiksen suunnittelema perusmaksu malli nostaisi jätetaksoja tuntuvasti ja asukkaat maksaisivat samasta palvelusta kahteen kertaan." - Taas kaksi väitettä: 1. perusmaksu nostaa jätetaksoja sekä 2. asukkaat maksaisivat samasta palvelusta kaksi kertaa. Miten perusmaksu vaikuttaa jätetaksaan, voitko tarkentaa kiitos. Mistä palveluista asukkaat maksaisivat kaksi kertaa, voitko tarkentaa kiitos.

"Asiakkaat maksavat pakkauskustannukset jo tuotteen kaupasta ostaessaan, esim jauhelihan valmispakkaus sisältyy ostettavan tuotteen hintaan." - Jokainen kuluttaja tietää, että jauhelihapakkaus sisältyy tuotteen hintaan. Kassalla ei peritä lisämaksua pakkauksesta. Oliko tämä jonkinlainen muistutus meille kaikille, vai oliko tässä jokin syvällisempi filosofia?

"Rouskis toimii tässä asiassa hankintalainvastaisesti ja perussyynä ei voi olla se , että perusmaksua tarvitaan tulovirran lisäämiseksi." - Missä asiassa Rouskis toimii hankintalainvastaisesti? Mitä Rouskis hankkii, ja miten Rouskis hankintalakia rikkoo?

"Rouskis toimii liikeyrityksen tavoin ja sen tulee suhteuttaa yrityksensä kulurakenne sellaiseksi, että se pärjää ilman jatkuvia lisämaksuja." - Mitä tarkoittaa, että Rouskis toimii liikeyrityksen tavoin? Eikö ole ihan normaalia liikeyrityksen arkea, että ellei tuotteen hinta vastaa kustannuksia, pitää tuotteen hintaa nostaa? Vaikka joka ikinen päivä.

"Jätelain pykälät 78§ 3mom ja 81§ sekä 20§  kannattaa lukaista ja perehtyä Rouskiksen toimintaan muutenkin kuin avoimilla ovilla."- Haluatko vielä sanoa, mitä näistä pykälistä pitäisi lukaista? Entä miten näiden avulla perehdytään Rouskiksen toimintaan?

'Jätemaksu, jolla katetaan 1 momentissa tarkoitetusta jäteneuvonnasta, rekisterin ylläpidosta ja muista vastaavista jätehuollon järjestämiseen liittyvistä tehtävistä aiheutuvat kustannukset, voidaan periä erillisenä perusmaksuna. Perusmaksulla voidaan kattaa myös vaarallisen jätteen ja muun jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta kunnalle aiheutuvat kustannukset.'

'Kunnan jätehuoltoviranomainen määrää jätemaksun kunnan hyväksymän jätetaksan mukaisesti.

Jos jätetaksan mukaista jätemaksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä ottaen huomioon jätteen määrä, kunnan järjestämän jätehuollon palvelutaso ja jätteen tuottajan tai kiinteistön haltijan 41 §:n 2 tai 3 momentin mukaisesti järjestämä jätteen käsittely tai kuljetus, maksu voidaan maksuvelvollisen hakemuksesta tai viranomaisen aloitteesta määrätä jätetaksasta poiketen tai jättää perimättä. Jos jätemaksu määrätään jätetaksasta poiketen, maksuperusteiden on oltava tasapuolisia ja kohtuullisia.'

'Jätteen alkuperäinen tuottaja taikka nykyinen tai aiempi jätteen haltija vastaa jätehuollon kustannuksista (aiheuttamisperiaate).'

Ihan kiva, että nyt vihdoin selvitetään nämä asiat perin pohjin..