Perintövero pois

Vieras

/ #71 Perinnöstä

09.01.2011 14:32

Perintö on omaisuus josta on jo maksettu verot, raskaimman mukaan. Nimittäin sen omaisuuden, joka perinnöksi jää, hankkija on usein maksanut siitä usein moninkertaisen veron siihen nähden mikä on omaisuuden oikea arvo. Tämä tulee siitä, että myös tämän omaisuuden hankkimiseen ja hoitamiseen on mennyt varoja, joista maksetaan mm. ALV (ent.LVV)

Katsonkin, että verotettaessa pitäisi katsoa mahdollisesti verotettavan omaisuuden/palkan/etuuden yms statusta, eikä saajan statusta. Tai ainakin antaa mahdollisuus vähentää jo maksetut verot tulevista veroista samaan tapaan kun yritykset tekevät ALV laskujen kanssa.

Vai onko valtio oikeasti sitä mieltä, että kansalaisilla ei saa olla mitään omaa omaisuutta, vaan kaikki on enemmän tai vähemmän valtion ja ko. omaisuus vain lainassa.. (näinhan on esimerkiksi käteisen rahan kanssa - setelit on aina valtion omaisuutta vaikka ne sinun lompakossasi olisivatkin) ja kun valtion omaisuutta siirretään käsistä toisiin, niin valtiolla on oikeus rokottaa siitä..

Perintövero on väärin. Väärin paitsi emotionaalisesti ajateltuna, mutta myös rationaalisesti epäoikeudenmukainen. Ja varsinkin, kun sen tuotto on valtion mittakaavassa marginaalinen, siitä voitaisiin varsin hyvin luopua ja siirtää vajaus vaikkapa nyt siihen kuluttamiseen, mistä nyt on kova buumi verottaa.. Mukamas ympäristön takia.