Mopon viritys lailliseksi suomessa

puukkojunkkari

/ #197 60km/h olisi ok

09.10.2012 11:59

Itselläni on aikoinaan ollut PV, Monkey ja Nitro skootteri sekä 125cc motocrosspyörä. Ja jos näiden kaikkien jarrutusominaisuuksia vertailee ja sopevaa nopeuttaa miettii niin kyllä manki ja pv vois kulkea 60km/h siinä missä levyjarrullisetkin. Kunhan ne jarrut ovat vain kunnossa! Mopot voitaisiin määrätä vaikka määräaikaiskatsastukseen 2v. välein tai jotain, mutta kyllä ne kulkee aivan liian hiljaa..60 ois hyvä. Katsastus myös ehkä hillitisi suurimpia virityksiä. Toki voisi olla semmonen pykälä, että jos ei halua muuttaa mopoaan 60 kulkevaksi niin silloin katsastustapa säilyisi entisellään (eli ei määräaikaiskatsastusta), tämä siksi että Suomessa on paljon mopojen entisöijiä ja niitä joiden mielestä 45 riittävä. Voisihan sen "kevytmoottoripyörä" rajan (65km/h) pitää entisellään, tai nostaa ehkä 70:iin. Niin silloin ei nuorisoa kiinnostaisi enää niin virittää ku saisi kulkea 60 vakiona ja jopa 2 piikkiä isompi hammasratas eteen tekisi jo sen, että tuo 65km/h saattaisi ylittyä..harva, ainakaan kaupungissa asuva, nuori ottaisi sitä riskiä.

Sitä paitsi..PV ja manki kulkee Japanissa lujempaa kuin Suomessa. PV:stä en muista, mutta manki on kulkenut muualla maailmassa 60km/h. Ja PV:ssä on taatusti paremmat ajo-ominaisuudet..voin sen todeta, ettei tuo 95 kulkeva manki ollu kovin kiva ajettava... :D

Itse tiedän kun ikää on nyt 21v. ja olen kotoisin Keski-Pohjanmaalta semmosesta kylästä missä asuu 300 ihmistä. Lähin poliisilaitos on 25km päässä ja sielläkin on erittäin vähän kapasiteettia. PV kulki joskus aikoinaan 75-80 ja mankissa oli 125cc kone ja huiput varmaan 95. Skootterikin kiiti 70. Ja crossipyörällä pysty melkeen käymään kaupassa.. :D Olen kerran ollut mopolla ratsiassa, silloinkin vain puhallutettiin. Ylinopeutta ei ollut vaikka PV ois sen 70 kulkenutkin. Lähdin jatkamaan matkaa kaverin kanssa, kiltisti ajelin 3. vaihteella vaan kulman taakse jolloin kuulosti siltä, että mopo kiersi, muttei kulkenut kuin 45-50.. Tuuria mulla varmaan oli.

Ennemmin kevarit pitäs poistaa liikenteestä.. harva 16v. hallitsee 100-120 vauhdin.. A1 luokka voisi ollu tuleva A2 luokka eli 35kw ja A2 luokka tulisi poistaa kokonaan että jäljelle jäisivät vaan A1 ja A (18v. ja 24v.)