Vesistöjen puolesta - Stop Talvivaara

MP

/ #349 ELY:n tehtävien tärkeysjärjestys poliitikkojen päättämänä

08.11.2012 12:48

Poliittiset, ekologian tuntemukseltaan alakoulutasoiset päättäjät ovat määritelleet enemmistöpäätöksellään(!) ELY-keskusten toiminnan prioriteetit. ELY:t siis ovat ELINKEINO- LIIKENNE- JA YMPÄRISTÖKESKUKSIA ja jo nimikin kertoo hoidettavien asioiden painoarvon. Voi vain kysyä miksi Suomessa annetaan luonnon tuhoajille liki rajaton toimivalta, mutta sitä ei nykyresursseilla kyetä mitenkään viranomaisten toimesta valvomaan? Ja miksi törkeistä luparikkomuksista ei määrätä tuntuvia sanktioita business-toimijoille? Miettikää mitkä poliittiset ja elinkeinoelämän tahot tällaista sikailua ajavat. Henkilöitä voisi nimetä kasapäin.

Ministeriöiden virkamiehet ovat pääosin sitoutuneet kaiken elinkeinoelämän tukemiseen, ja näyttää siltä, että keinoja kaihtamatta ja ympäristövastuutaan pakoillen. Ja nämä virkadespootit vievät ministereitäkin kuin likaämpäriä tunkiolle. Joku ministeri voi yrittää kyseenalaistaa heikkoja toimintatapoja, mutta hänet järjestelmä saattaa äkkiä äänettömäksi.

Oli mielenkiintoista katsoa ke-illan a-studion haastattelua. SLL:n Eero Yrjö-Koskinen ja Työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Erkki Virtanen vastailivat kumpikin tavallaan. Toivottavasti kansliapäällikkö Virtanen vetää johtopäätökset omien virkavelvollisuuksiensa hoidosta.