Vetoomus Selkämeren kansallispuiston puolesta

Vieras

/ #21 Tieto ei ole

18.01.2011 12:28

Kun lukee edellistä, ei voi käsittää, miten vähän paikalliset asukkaat tietävät Selkemerelle ehdotetusta kansallispuistosta. Tilannehan on jo se, että vapaaehtoisin kaupoin valtio on ostanut Natura 2000 kohteita valtiolle ja nämä ovat nyt valtion maa- ja vesialueita, joita hallitsee metsähallitus. Täten myös alueen asukkaat ovat saaneet erittäin merkittävän summan rahaa myymistään alueista. Toiseksi näille alueille pitää laatia hoito- ja käyttösuunnitelma. Mutta onko suojelualue vetovoimainen kohde, minusta ei ole.
Kun ajatellaan kansallispuistoa, se perustetaan VAIN valtion omistamille maa- ja vesilalueille eli samoille suojelualueille, mitä valtio on ostanut. Ja kansallispuistolle pitää laatia hoito- ja käyttösuunnitelma, jossa huomioidaan liikkuminen, matkailu, kalastus, metsästys jne. Ja mukana ovat myös paikalliset asukkaat ja organisaatiot. Kalatalous siitä ei muutu! ja mikä parasta kansallispuisto on eri tutkimusten mukaan vetovoimainen ja alueelle rahaa tuova suojelualue. Ja kun vielä saataisiin esim. Ugin Pakkahuoneen tuntumaan sekä Kustavin ja Pyhärantaan Selkämeren kansallispuistosta kertovat infopisteet ja ehkä opastuskeskus, niin ne houkuttelevat matkailjoita ja ei sinne varsinaiselle kansallispuistoalueelle mene kuin muutama henkilö ja hekin ohjatusti kohteille, jotka on sellaiseen käyntiin varattuja.
Maatalouden hajakuormitukseen, Itämeren saastumiseen, kasvihuoneilmiöön jne kansallispuisto ei tuo parannusta. Niihin pitää puuttua muilla menetelmillä. Mutta kansallispuisto antaa mahdollisuuden tulevillekin sukupolville nauttia upeasta Selkämerestä. Kannatan lämpimästi, että eduskunta ulottaisi kansallispuiston myös Varsinais-Suomen puolelle.