Vesistöjen puolesta - Stop Talvivaara

Asiasta tietävä.

/ #727 Totuus vesitaseesta?

16.11.2012 17:54

Reilu vuosi sitten talvivaarassa alkoi olla käsillä tilanne jolloin prosessin sivutuotteena syntyi 100-300 kuutiota enemmän vettä joka vuorokausi kuin mitä sitä voitiin laskea ulos kaivosalueelta. Hapan vesi pumpattiin kuusilammen avolouhokseen jossa sitä on varastoituna vieläkin satoja tuhansia kuutioita. Kaivoksessa tuli eteen aika jolloin uutta malmia olisi pitänyt saada louhittua kasteluun. Koska rikas malmi oli louhokseen pumpattujen vesien alla päätti talvivaara pumpata happaman veden kipsisakka-altaaseen avolouhoksesta altaan korotettuaan. lopputulos on kaikkien tiedossa. Talvivaara kokeili haihdutusmenetelmää avolouhoksessa ennen happaman veden puppaamista kipsisakka-altaaseen. Avolouhokseen rakennettiin valtava sadetusjärjestelmä ja sen toivottiin haihduttavan happaman veden avolouhoksesta kesällä 2012.
Tätä kommenttia kannattaisi levittää totuuden esille tulemisen vuoksi. kaivoksella on myös huhuttu ,että aikaisempaa vuotoa korjattiin altaan pohjassa olevalla sakalla, joka on saattanut liueta happaman veden vaikutuksesta ja vuoto alkaa uudelleen.