Vesistöjen puolesta - Stop Talvivaara

Kirjoitettu 18.11.2012
KAIVOKSET - HALLITUKSEN MÄRKÄ UNI
[..]
Talvivaaran prosessi on paljastanut inhorealistisella tavalla hallinnon rappion. Ministerit pakenevat vastuutaan, kaivoksen pääomistaja pakenee ja kun palaa, niin itkee perheensä stressistä, valtion kaikki virastot STUKista TEHYyyn kiirehtivät vähättelemään katastrofia ilman, että olisivat millään tavalla edes tutkineet asiaa. Jopa ZZ Top-henkinen valtakunnan virallinen viisas, tähtitieteilijä Esko Valtaoja pitää ääliöinä niitä, jotka uskovat netin antamiin tietoihin. Hän ilmeisesti tietää totuuden katsomalla pelkästään tähtiä. Valtaojalle voin sanoa sen, että tieto Talvivaaran todellisesta luonteesta perustuu pelkästään hänen vähättelemiensä tavallisten ihmisten aloitteellisuuteen, rohkeuteen ja heidän tekemiin havaintoihin. He ovat tehneet tutkimuksia, joihin ei koko valtakunnan koneisto pysty, - tai ei halua tehdä. Toinen esimerkki kansalaisaktiviteetista on Pampalon -kaivos Ilomantsissa, jonka pitäisi olla puhtainta mitä "omolla saa". Todellisuus on aivan toista. Viranomaiset eivät kerta kaikkiaan ole tehtäviensä tasalla, tai sitten ovat, jos tarkoitus on tukea valtaa.

Tieto näistä havainnoista on levinnyt ainoastaan sosiaalisen median kautta jo paljon ennen tätä katastrofia. Vasta myöhemmin, kun kaikki on mennyt pieleen, on virallinen media herännyt. Tosin ihailtavaa poikkeustakin on vielä mediamaailmassa, mutta ei ole helppoa olla journalisti tässä toimittajien maassa, jossa toimitetaan aina jonkun muun kuin todellisuuden asiaa.

Enää puuttuu vain arkkiatrin ja arkkipiispan siunaus, ja kansalaiset joutuvat taas kerran katsomaan peiliin ja toteamaan olevansa väärässä. Minulle tämä ihmisten kyykyttäminen ja virallisen puolen omnipotenssin kaikkinainen korostaminen on tuttua aina siitä lähtien, kun sanoin, että diabeteksesta pääsee ruokavaliolla.

Kun Kataisen hallitus uskoo vihreään kaivosteknologiaan ja samalla totalitaarisen hallinnon tavoin turvautuu mainostoimistosanoihin kuten hightech ja cleanthech selittämättä, mistä todellisuudessa on kysymys. Tulee mieleen vanha neuvostoajan Stahanov-myytti. Yksinkertaisella sanallisella tempulla tehtiin puoluelintsarista työn sankari. Katainen teki lapiosta ihmetyökalun. Ilmeisesti Häkämies haistoi tuulen suunnan ja hyppäsi hallituksesta.

Todellisuudessa ei ole olemassa mitään cleantech- kaivosteollisuutta, vaan kaikki kaivokset saastuttavat ympäristöään. Esimerkkinä Etelä-Afrikan syöpäyhdistyksen tiivistelmä siitä, mitä todellisuudessa nämä kulta-uraani-kaivokset aiheuttavat ihmisille ja ympäristölle.

Tekstissä on paljon linkkejä suosittelen ettete ohittaisi niitä. Kiitos.