IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #358 Re: Suomen turvevarat vs Pohjanmeren öljy

20.01.2011 22:47

#356: Metsänhoitaja - Suomen turvevarat vs Pohjanmeren öljy

Osallistun sanailuun pyytämättäsi parahin nimimerkki "metsänhoitaja".

Näytät vääntävän tuota Vapon mainostekstiä kerta toisensa jälkeen kuin käärmettä pyssyyn. Vapolaisten ja metsänhoitajan vertaus turve kontra Pohjanmeren öljyvarat ei millään käytännön mittapuulla ole relevantti. Ei näet ole mitään järkeä heitellä utopistisia väittämiä joilla käytännössä ei ole minkäänlaisia toteuttamismahdollisuuksia. Ne ovat niitä turveteollisuuden "tiedottamia" tilastoharhoja joilla yritätte turvehaittoja vähemmän tuntevia hämätä.

Teknisesti hyödyntämiskelpoinen turvesuoala on n.1,2 miljoonaa hehtaaria, eikä loputtomasti toistelemanne 10 milj. ha. Lapiollakaan ei yli kahdeksan miljoonan hehtaarin hyödyntämiskelvotonta suo- ja turvemaiden ohukaista turvekuorrutetta kyetä taloudellisesti kaivamaan, vaikka sitä olisi kymmenen kertaa Pohjanmeren öljyvaroja vastaava määrä energiaksi laskettuna. Tuosta 1,2 milj. ha:sta on kaivuun alaisena nykyään jo 6,7%, vaikka Vapo haluaa "vain 2%".

Tarkoituksenani ei toki ole loukata turveteollisuuden "tiedotteisiin" lujasti uskovia ihmisiä, mutta suomalaiset suot näyttävät olevan turvelobbareille ekologisen ymmärryksen osalta mahdoton pala. Isollakaan rahalla ei voida palauttaa sukupuuttoon hävitettyä suolajistoa takaisin. Jos tosiaan haluatte soita suojella, niin suojelkaa(!) tyhjien sanojen sijasta.