IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #359 Suomen turvevarat vs Pohjanmeren öljy

21.01.2011 10:50

Kommenttini oli kylläkin kohdistettu Pekka Hipille, mutta pyydän myös arvoisaa  Martti Peltolaa lukemaan tarkemmin kirjoittamani, koska vastasit Hipin puolesta.  Turvetuottajat ovat kertoneet koko Suomen suo-ja turvemaiden energiapotentiaalin ( 10 milj hehtaaria/58 000 TWh) eikä suinkaan ole missään sanoneet että tuon kaiken he haluavat. Turveteollisuus haluaa nimenoman tuosta kymmenestä miljoonasta hehtaarista vain vaivaiset kaksi prosenttia.

Kaikessa energiaan liittyvissä tutkimuksissa ja tiedonannoissa aina kerrotaan kokonaismääriä. Esimerkiksi paljonko maailman tunnetut öljyvarannot ovat, kuinka paljon maakaasua tiedetään maailman eri esiintymissä olevan, mikä on maapallon kivihiilen tunnetut määrät jne. Ei siinä ole mitään kummallista että kerrotaan julki myös turpeen osalta sen kokonaismäärä vaikkapa tilavuutta tai sen sisältämää energiamäärää käyttäen. Tai sitten kerrotaan kuinka kauan raaka-ainetta riittää nykykulutuksella. Saatetaan vertailla eri energiavaihtoehtoja keskenään, kuten esimerkiksi Pohjanmeren öljy vs Suomen turvevarat. Tällaiset ovat aivan normaaleja käytäntöjä. En ymmärrä miksi arvoisa Martti Peltola näkee niissä jotain erityisen kummallista. Mielestäni Vapon kertomat ovat suoraa tilastotietoa ja faktaa eikä niissä johdeta harhaan kuten täällä monet näyttää epäilevän.

Teknisesti hyödynnettävissä olevat määrät ovat sitten taas aivan eri asia. Kuten kirjoitin jo aiemminkin, niin esim. öljy-yhtiöt ei pysty nykytekniikalla hyödyntämään läheskään kaikkea mitä tunnetut öljykentät sisältää. Samoin on kivihiilen, maakaasun, ja kaikkien energiamuotojen osalta. Myös turpeen osalta aivan samalla tavoin. Kaivosteollisuus on erittäin oiva esimerkki. Ei mikään kaivosyhtiö ala suunnittelemaan kaivostoimintaa jonkin hyvin pienen esiintymän varaan. Tällaiset asiat ovat mielestäni aivan itsestään selvyyksiä.