IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #366 Pekka Hipille

22.01.2011 16:12

"Metsänhoitaja väittää myös kuten turveteollisuuskin ,että turvevaramme kasvavat enemmän kuin niitä käytetään.Tämäkään ei pidä paikkaansa." kirjoitti Pekka Hippi. Ja lisäksi hän totesi että: " Luonnon soiden turpeenkasvu ei pysty korvaamaan metsäojitettujen soiden ja turveteollisuuden aiheuttamaa vajetta".

Nyt kysynkin että millä tavalla turvetuottajat ovat vastuussa siitä, että soita on ojitettu monet vuosikymmenet metsätalouskäyttöön? Tästä vähenemästä on mielestäni reilua syyttää sen aiheuttajaa eli juuri tuota kyseistä metsäteollisuutta ja yksityisiä ym. metsänomistajia jotka ovat halunneet parantaa metsiensä kasvua ja ojittaa ne. Aika kummalliselta vaikuttaa ajatus että myös näistä ojituksista syytetään turvetuottajia.

Metsitykseen on Suomen noin 10 miljoonasta hehtaarista ojittu 4.76 miljoonaa hehtaaria ja turvetuotantoon vain 0,06 miljoonaa hehtaaria. Ihan vaan tiedoksi Pekka Hipille.