Kotihoidontukea korotettava!!!

Vieras

/ #147

21.12.2012 17:26

Omalla kohdalla kysymys ei ole haluamisesta.
Pientä lasta ei voi laittaa epämääräisinä vuorokaudenaikoina hoitoon ja kukaan ei jaksa pientä lasta hoitaa yövuoron jälkeen, joten parhaillaan lapsen pitäisi olla useita vuorokausia putkeen hoidossa. Tähän voi sanoa, että vaihda duunia. Kyllä, kaikkea mihin kykemee haetaan, mutta rehellisesti, kuka täällä ottaa vaikka 07-15 tapahtuvaa siivoustyötä vastaan kun se varsinainen työ mihin on koulututus tuottaa enemmän? En usko, kun omasta työpaikasta juuri irtisanottiin 200 henkilöä että noita työpaikan vaihtamismahdollisuuksia on juurikaan.

Eniten tässä systeemissä jurpoo se, että lapsia pidetään hoidossa silloin kun vanhemmat on himassa ja on noin niinkuin yleisesti ottaen terveitä, mitä nyt vähän laiskoja. Mielenterveys ja fyysisetsairaudet erikseen, silloin ei kyetä ehkä lapsien tarpeita kotona ympärivuorokauden täyttämään. Tälle kaikki lapset hoitoon oli työssä tai ei jutulle on tehtävä jotain.

On totta, että osittain päivä lapsiperheellisenä kotiäitinä on helpompi kuin päivä lapsiperheellisellä työssäkäyvällä, mutta työyhteisölle se voi helpotus olla että pienet lapset hoidetaan kotona ja ei tarvitse jatkuvasti paikata sen työssäkäyvän vanhemman poissaoloja lasten sairastelujen takia yms. Monilla toki on joku joka voi tulla hoitamaan lapsen kun se sairastaa (mummot,kummit jne.) mutta omalla perheellä ei ole tälläisiä palveluita saatavilla, joten se poissaolo on jommallakummalla vanhemmalla ja se maksaa työnantajalle rahaa. Tai kelalle, sossulle sillä jos se raha sitten jää puuttumaan, jostain se on revittävä. Pidempi äitiyspäivärahakausi, sinne vuoteen asti ja sitten kotihoidontuki perheelle jossa hoidetaan kaikki lapset kotona. Ainoa poikkeus olisi lääkärin ihan oikeasti tekemä määritelmä erityisempää hoitoa tarvitsevien lasten kotona päivähoito-oikeudesta, jolloin erityislasten kanssa eläviä ei laiteta liian ahtaalle. Vanhempien tulee kyllä itse alkaa ottaa vastuuta siitä isompien lasten viihtymisestä kun pienempää lasta hoidetaan kotona.

Suhteuttamista vielä: millä oikeudella täällä toimitaan, kun jokaselle nistille, juopolle, varkaalle taataan toimeentulotukea, joka tulee maksamaan yhteiskunnalle enemmän kuin se että kotona lapsia hoidetaan ensimmäiset kolmisen vuotta ja sitten lapsiperheiden pärjääminen on parhaillaan sitä, että luottokorttia tarvitaan ruokakaupassa käyntiin? Ei tässä mitään niin kauan kuin korkotaso on näin alhainen, mutta sitten ollaan sossun luukulla kun korot nousee. Maidon hintakin nousi omassa lähiprismassa lähes 20 senttiä! tässä loppuvuoteen mennessä.