Vetoomus Selkämeren kansallispuiston puolesta

Vieras

/ #22 edelliseen

29.01.2011 10:46

"miten vähän paikalliset asukkaat tietävät Selkämerelle..." Korjataan nyt heti ajatusta, että kansallispuistoa ei todellakaan perusteta VAIN valtion omistamille maa- ja vesialueille. Esimerkiksi Porin Preiviikin lahdella on tilanne, jossa maanomistajat ovat yksityisinä omistajina antaneet alueensa kansallispuistolle, koska sen suojelutoimet olisivat joka tapauksessa koskeneet alueita. Näin "vapaaehtoisesti" suojelualueeseen liittyneenä he saivat mahdollisuuden metsästää yhdentoista päivän ajan vuodessa omistamillaan mailla. Muussa tapauksessa metsästys olisi ollut kiellettyä läpi vuoden.

Lisäksi kummastuttaa ajatus, ettei kalatalous siitä muutu. Tottakai se muuttuu. Jo pelkästään kansallispuisto rajoittaa suuresti hylkeiden pyytämistä, joka on kalastajien vihollinen numero yksi. Tiedän, että kansallispuiston perustamisohjeisiin on jätetty varaus pyytää hylkeitä, mutta käytäntö... Lupien hankkimisessa on jo nyt omat kommervenkkinsa, puhumattakaan kansallispuistossa tapahtuvasta metsästyksestä. Ei ehkä mahdotonta, mutta hyvin hankalaa.

On hyvin sinisilmäistä ajatella, että alueella on kaikkia miellyttävä hoito- ja käyttösuunnitelma. Että saamme jonkinlaisen paratiisin.

Lisäksi edellisessä tekstissä olevat kaksi lausetta riitelevät pahasti keskenään: "ja mikä parasta kansallispuisto on eri tutkimusten mukaan vetovoimainen ja alueelle rahaa tuova suojelualue.", sekä "ja ei sinne varsinaiselle kansallispuistoalueelle mene kuin muutama henkilö ja hekin ohjatusti kohteille, jotka on sellaiseen käyntiin varattuja.".
´
Siis nämä "muutama henkilökö" ne rahat alueelle tuovat. Jos ajatukset ovat tälläisiä, niin onnea vain niille, jotka ovat ajatelleet kansallispuistosta elantonsa hankkia.

Eli kansallispuistoa halutaan suojella, jotta ihmiset voisivat alueesta nauttia, vaikka ei se kyllä ketään houkutakaan? Rahaa se joka tapauksessa alueelle tuo, kun ihmiset käyvät katselemassa alueesta kertovia tauluja? No huh huh..

Alue on toiminut erittäin hyvin ilman suojelua tähän asti. Uskon, että alueella liikkuvista 95% allekirjoittaa tämän. Jos aluetta halutaan suojella, tartutaan oikeisiin, Itä-merta tuhoaviin uhkiin.