Ilotulitus ammattilaisten tehtäväksi

johanna

/ #12

01.01.2013 20:59

Juuri näin! Kahden hevosen ja kahden kissan omistajana tiedän, miten suurta pelkoa ja stressiä paukut aiheuttavat eläimissä. Ja aivan turhaan! Eikö uutta vuottakin voisi juhlistaa vaikka hyvällä elokuvalla ja ruualla? En keksi mitään järjettömämpää kuin ilotulitteet. Yhtä hyvin ihmiset voisivat heittää viisikymppisen tai satasen setelin pihamaalle ja sytyttää tuleen. Jee! Jos on kauhea himo tuhlata niin voi antaa vaikka hyväntekeväisyyteen.. Ja onhan se hienoa, että ilotulitteita saa ampua uuden vuoden aattona klo 18-02, mutta jos ei ole maineesta kiinni niin eihän noita aikoja noudateta, tietenkään. Jos ammattilaiset on ohjaimissa, niin he tekevät näin, ja hyvä niin. Ja miten oli se "vähintään 200m turvaväli eläinsuojiin"? Meidän oman tallin nurkalla ammuskellaan aivan surutta! Ja periaatteessa lähes joka toinen talo on eläinsuoja nykyään, onhan monella koira, kissa tai joku muu pieneläin lemmikkinä.

Eläinten puolesta toivon, että ilotulitteiden ampumisaika edes lyhennettäisiin. Jos tunnin ennen ja tunnin jälkeen vuorokauden vaihtumisen saa paukutella, niin luulisi sen olevan aivan tarpeeksi. Eläimille se ainakin on.