Pelastakaa Kaskenkatu 15:n puutalot Turussa!

Niko
Vieras

/ #29 Joko taas

03.02.2011 13:45

Käsittämätöntä! Edes kulttuuripääkaupunkivuosi 2011 ei ole saanut Turussa edelleen riehuvaa kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten purkuaaltoa loppumaan. Keväällä maisemasta katosivat Rauhankatu 6:sta kadonneet 2 puutaloa ja tiilinen ulkorakennus. Syksyllä osa ns. Jokikadun kiinteistöä jyrättiin maan tasalle. Samoin kävi Puistokadulla sijainneelle 1890 valmistuneelle asuin- ja liikerakennukselle, jonka oli suunnitellut sama henkilö kuin Kauppatorin varressa sijainnut Lindblomin talo (1891-1956). Nyt sitten haluttaisiin hävittää Kaskenkadun puutalotkin. Suomen vanhimpana kaupunkina Turun kuuluisi olla rakennussuojelussa edelläkävijä. Ikävä kyllä nyt voidaan puhua vain historiallisen kaupungin irvikuvasta. Inhimillisestä ympäristöstä historiallisine rakennuksineen kaupungin päättäjät viis veisaavat. Jos Turunmaan sairaala todella on laajennuksen tarpeessa, miksei mieluummin tehdä muutoksia itse olemassa olevalle sairaalarakennukselle? Turussa on runsaasti 1950-luvun arkkitehtuuria. En pitäisi suurenakaan "pyhäinhäväistyksenä", jos Sirkkalankadun puoleista osaa korotettaisiin tarvittavia neliömääriä vastaavaksi.