Kojamon/Lumon/VVO:n on laskettava vuokria!

Me allekirjoittaneet Kojamon (Lumo/VVO/Kojamo) asukkaat vaadimme, että meidän vuokria alennetaan tuntuvasti vuoden 2018 aikana, sekä 1.3.2018 mahdolliset korotukset jätetään tekemättä.

Miksi? No siksi, että nykyinen vuokrataso on aivan liian korkea esimerkiksi kunnalliseen asumiseen verrattuna. Joka vuosi vedotaan millon mihinkin syyhyn nostaa vuokria vastamaan vuokratasoa, miksi? Eikö olisi järkevämpää laskea vuokratasoa ja saada esimerkiksi helsingin vuokraasuntojen hinnat laskuun? Tämä sama koskee koko maata, jos yksi lähtee laskemaan hintoja niin moni muukin tekee tämän perässä. Asuntojen kunto, pihojen kunto pysyy kuitenkin vuosivuodelta samana.

Moni työssä käyvä asukas maksaa samalla oman ammattiliittonsa jäsenmaksuja, joiden omistajat omistavat Kojamon. AY-liikkeet neuvottelevat työssäkäyville palkakorotukset jotka ovat viime aikoina olleen hieman alle ja yli 1% luokkaa jos sitäkään. Samaan aikaan Ay-liikkeiden pomojen omistaja vuokrayhtiö nostaa vuokriaan 2% - 5%.

Työttömien ja vähävaraisten jotka elävät tukien varassa, yhteiskunnan antama tuki valuu suoraan AY-liikkeiden pomojen taskuun, ei mitään järkeä.

Esimerkkinä voin kertoa tässä oman asuntoni vuokrakehitysen, kun muutin tähän nykyiseen asuntoon 2013 kesällä ja jos siitä alan laskemaan korotuksen määrää prosentteina 1.3.2018, nousua on kevyet ~20%, viimeisin korotus oli vain 2.5% (1.3.2018), enpä ole vastaavia palkankorotuksia nähnyt omalla alallani (PAM).

Olisiko nyt aika herätä ja alkaa tekemään jotain ennen kuin on liian myöhäistä? Tämä adressi lähetetään Kojamon hallituksen jäsenille sekä asuntoministeri Kimmo Tiilikaiselle kun sen aika on täynnä.

Meissä on joukkovoimaa, näytetään se!

Kiitos!