Uusi suomenkielinen koulu Koskenkylään

Adressi on suljettu 1.11.2008. Kiitos kaikille allekirjoittaneille! Työ uuden koulun eteen jatkuu.

Koulukysymys on ollut esillä Pernajan kunnassa jo pitkään. Kunnassa on 2 suomenkielistä ja 4 ruotsinkielistä koulua. Nykyinen koulu on valmistunut vuonna 1963 ja uuden koulun rakentamista on pohdittu jo 1980-luvun lopulla. Tuolloin päädyttiin kuitenkin lisäsiiven rakentamiseen, joka valmistui 1991.

Kunnan vuoden 2001 valmistuneen tavoiteohjelman mukaan uusi suomenkielinen koulu olisi ollut rakenteilla vuonna 2005, jolloin oppilaat olisivat päässeet uuteen kouluun vuonna 2007. Tällä argumentilla kunta mainosti tontteja 2000-luvun alussa ja sai useita perheitä muuttamaan kuntaan. Nyt monet heistä tuntevat itsensä huijatuiksi.

Elämme loppuvuotta 2008, eikä meillä vieläkään ole uutta koulua Koskenkylässä. Nykyinen koulu nähdään toimivaksi, koska sillä on pärjättävä. Rakennus ei kuitenkaan esimerkiksi täytä voimassaolevia hygieniavaatimuksia, sillä koululla ei ole omaa ruokalaa.

Koulu on kaukana kylän muusta toiminnasta, eristettynä omaan soppeensa Loviisantien varteen. Koululla ei ole liikuntasalia vaan uusi, hieno Agricola-halli sijaitsee Koskenkylän keskustassa. Siellä sijaitsevat myös iltapäiväkerho, päiväkoti, luistinradat, kauppa, terveydenhuolto ja niin edelleen. Koulun eristetty sijainti lisää kustannuksia kuljetusten muodossa niin kunnalle kuin vanhemmillekin. Lisäksi se aiheuttaa turvattomuuden ja eriarvoisuuden tunnetta oppilaissa kun heidän tulee matkustaa edestakaisin koululle jo ensimmäisestä luokasta lähtien.

Kunta kaavoittaa jatkuvasti uusia tontteja ja toivoo lisää asukkaita kuntaan. Oletettavasti heistä monet tulevat olemaan Koskenkylän suomenkielisen koulun käyttäjiä ja oppilaiden vanhempia. Vanha koulu ei kuitenkaan riitä kattamaan tilantarvetta kunnan väkiluvun kasvaessa. Onkin häpeällistä, että kunta ei panosta voimavaroja suomenkielisten lasten hyvinvointiin ja oppimiseen samalla kun haalii lisää uusia kuntalaisia ja veroeuroja.

Me allekirjoittaneet kuntalaiset, koulun oppilaiden vanhemmat, isovanhemmat, kummit, sukulaiset ja muut asian tärkeäksi näkevät ihmiset, haluamme uuden suomenkielisen koulun Koskenkylän keskustaan!

Päivitys 7.10.2008: Adressista luovutettiin 6.10.08 siihen mennessä kerätyn 232 nimen otos sekä paperilla kerätyt ~100 nimeä kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallinille. Lopullinen nimilista luovutetaan Pernajan kunnan päättäjille erillisessä tapaamisessa. Adressi on auki toistaiseksi kuntavaalien 26.10.08 yli.

Allekirjoita adressi täyttämällä alla oleviin kenttiin etu- ja sukunimesi, ja paina tämän jälkeen "allekirjoita adressi" -painiketta.

Katso myös Koskenkylän koulun vanhempainyhdistyksen nettisivut http://kokovanhemmat.suntuubi.com/?cat=20

Koskenkylän äidit ja isät, tekninen toteutus Mirva Savikko    Ota yhteyttä adressin tekijään