Omaishoitajien asiat kuntoon - Lakkovaroitus 8.5.2023 alkavasta lakosta annettu

Omaishoitajien asioihin luvattu vuodesta toiseen parannusta, mutta mitään konkreettista ei ole näkynyt maamme hallitusrakenteesta riippumatta vaikka omaishoito säästää huomattavasti yhteiskunnan rahoja ympärivuorokautiseen tehostettuun palveluasumiseen/laitoshoitoon verrattuna.

Omaishoitajille maksettava vähimmäiskorvaus on vain 439,70 euroa kuukaudessa, ja raskaan siirtymävaiheen palkkio on vain 879,40 euroa.

Moni omaishoitaja ei saa edes työmarkkinatukea tämän pienen oh-palkkion lisäksi, koska 24/7 -omaishoitajuus estää kokopäivätyön vastaanottamisen.

Koska tällä pienellä oh-palkkiolla ei tule toimeen, omaishoitajien mitta on nyt täysi, ja tämän adressin allekirjoittaneet omaishoitajat ovat ilmoittaneet menevänsä lakkoon 8.5.2023, jolloin heidän hoidettavilleen tulisi löytyä ympärivuorokautiset hoitopaikat omaishoidon päättyessä, mikäli omaishoidon tukeen ei tule tuntuvaa korotusta.

Omaishoitajien vaatimuksena on saada oh-tuki riittävän toimeentulon takaavalle tasolle, vähintään 1500-2000 euroon kuukaudessa, joka silti on ympärivuorokautista hoitopaikkaa vähemmän.

Kommenttikenttään jokainen lakkoon menevä omaishoitaja kirjoittaa, kuinka monelle hoidettavalle hoitopaikkojen olisi löydyttävä. Lisäksi jokainen lakkoon osallistuva omaishoitaja aikoo ilmoittaa omalle hyvinvointialueelleen irtisanovansä omaishoitajuutensä päättymään lakon alkamispäivänä 8.5.2023.

Tämä lakkovaroitusadressi luovutetaan Sosiaali- ja terveysministeriöön 2.5.2023.

Adressia voivat toki allekirjoittaa muutkin kuin omaishoitajat, koska isommalla määrällä nimiä saamme päättäjille viestimme paremmin.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Petri Virolainen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…