Pakilan allianssihankkeen väistötilaa ei tule sijoittaa Paloheinään Aulikin puistoon

Pakilan allianssihankeen väistötilaa suunnitellaan sijoitettavaksi Helsingin Paloheinään Aulikin puistoon osoitteessa Paloheinäntie 40-42. Puisto ei kuitenkaan ole sopiva paikka sille ja väistö tulisi sijoittaa muualle.

Suunnitteilla oleva, normaalia massiivisempi väistörakennus ei mitenkään sovellu Aulikin puiston ympäristöön. Se sijoittuisi poikkeuksellisen lähelle ympäröivien kiinteistöjen tontteja ja ihmisten koteja. Liikenteen kannalta taas se tulee aiheuttamaan merkittäviä ongelmia ja muutostarpeita Paloheinäntiellä sekä risteävillä lähikaduilla. Suunnitelmien mukaan kentälle mahtuu paikka enintään kymmenelle henkilöautolle, eivätkä ne mitenkään tule riittämään koulun henkilökunnalle ja saattoliikenteelle. Paloheinän kouluun kulkevien lapsien koulumatkasta tulee turvattomampi ja vaarallisempi, kun liikenne ja vaaratilanteet lisääntyvät.

Aulikin puisto ja siihen kuuluva kenttä on ainutlaatuinen ja tärkeä hengähdyspaikka pientaloalueen keskellä. Sekä asukkaat että viereinen päiväkoti ja muut ryhmät käyttävät kenttää aktiivisesti. Siinä on alueen ainut aidattu, pienille lapsille sopiva leikkipuisto sekä pieni pulkkamäki talvisin. Tuntuu järjettömältä, että aktiivisessa käytössä oleva ja kaunis Aulikin puisto ollaan valmiita tuhoamaan. Väistön tieltä puistossa olevat vanhat puut kaadetaan ja Suomi 100-juhlametsä tuhoutuu sen muututtua välituntialueeksi. Juurikaan muuta välituntialuetta koulun ympäristöön ei jää. Juhlametsä on osa tasavallan presidentti Sauli Niinistön suojelemaa Suomi 100-ohjelmaa. Lisäksi ollaan rakentamassa kaavan vastaisesti, mikä on täysin käsittämätöntä, kun alueelta löytyy koulurakentamiseen kaavoitettu Y-tontti.

Pakilan yläasteen vieressä sijaitseva HPS:n juniorikenttä olisi luonteva ja hyvä paikka väistölle. Se sijaitsee Pakilan ala-asteen oppilaaksiottoalueella, jolloin koululaisten koulumatka pysyisi samana ja mahdollistaisi myös pienten oppilaiden kulkemisen kouluun itsekseen kevyenliikenteen väyliä pitkin. Koulu sijaitsisi tutussa ja turvallisessa ympäristössä. Pakilan yläasteen oppilaat, jotka nyt joutuvat opiskelemaan epäterveellisessä ympäristössä, voisivat käyttää väistön puhtaita ja terveitä luokkatiloja iltapäivisin alakoululaisten päästyä kotiin. Yläkoululaisetkin tulisi ottaa huomioon hanketta suunniteltaessa. Väistön sijainti yläasteen läheisyydessä edesauttaisi myös allianssihankeen valmistuttua uudessa koulussa toimimista, kun isot ja pienet oppilaat kohtaisivat toisiaan jo välitunneilla yläasteen ja väistön ympäristössä. HPS:n kentällä väistö ei sijoittuisi keskelle asuinaluetta ja parkkipaikkoja on riittävästi. Koululaisia on myös turvallisempi jättää parkkialueelle kuin tien varteen. Juniorikentälle löytynee uusi sijoituspaikka muualta.

Toinen luonteva paikka väistörakennukselle olisi Paloheinässä Pikkusuonkujalla sijaitseva Y-tontti. Se on kaavoitettu päiväkoti -ja koulurakentamiseen jota taas Aulikin puisto ei ole. Y-tontti olisi väistölle luontevampi paikka paitsi kaavoituksen puolesta myös liikenneyhteyksien takia. Myös saattoliikenteelle on enemmän tilaa ja paremmat puitteet Pakilantiellä kuin Paloheinäntiellä. Y-tontin vieressä olevaa urheilukenttää voisi mahdollisesti hyödyntää liikuntatuntien toteuttamiseen ja keskuspuistoon on lyhyt ja turvallinen matka. Rakennettaessa olemassa olevan kaavan mukaisesti, väistörakennusta voitaisiin allianssihankkeen valmistuttua käyttää alueen muihin tarpeisiin, kuten päiväkotikäyttöön. Alueella on huutava pula päiväkotipaikoista.

Vaadimme ja vetoamme teihin päättäjät, että väistötilan paikkaa suunnitellaan ja arvioidaan uudelleen.