Ei Tampereen kouluruokasäästöille

Tampereen kaupunki on esittänyt Tampereen Aterialle 678 000 euron säästövaatimuksen. Tampereen Aterialla on päivittäin noin 35 000 ruokailijaa päiväkodeissa, kouluissa, sairaaloissa, vanhainkodissa, vanhusten palvelukeskuksissa ja virastoissa.
Tampereen Aterian mukaan säästöt ovat mahdollisia vain, jos lasten ja nuorten ruuan laatua heikennetään merkittävästi. Käytännössä tämä tarkoittaa keittoa tai puuroa kolmena päivänä viikossa, kokolihan korvausta makkaralla, ruisleivän ja tuorepalojen poistoa keitto- ja puuropäivinä ja yhtä päivää viikossa joilloin ei tarjota lainkaan salaattia tai raastetta. Vain yhtenä päivänä viikossa olisi jauheliharuokaa tai vastaavaa.
Tampereen Ateria on ilmoittanut, että jos Tampereen Kaupunki tyytyy 100 000 euron säästöihin, ruuan laatuun ei tarvitse puuttua. Tähän mennessä Tampereen Ateria on tehnyt säästöjä jo noin 800 000 euron edestä, eli yhteensä Tampereen Aterian tulisi tehdä säästöjä lähes 1,5 miljoonalla eurolla.
Myös monet muut kunnat, mm. Espoo ja Vantaa, ovat esittäneet säästövaatimuksia ruokapalvelujen tuottajille.
Jos suunnitellut säästöt toteutuvat, on niillä monenlaisia huonoja seurauksia. On hullua puhua lautasmallin opettamisesta lapsille, jos kouluissa ja päiväkodeissa tarjotaan kasviksia yhtenä päivänä viikossa. Ja vaikutukset lasten terveyteen näkyvät todennäköisesti sekä heti, että myös pitkällä aikavälillä.
Ja vaikka vanhemmilla on pääasiallinen vastuu lastensa kasvatuksesta ja hoidosta, on surullinen tosiasia, että monelle lapselle koulu- tai päiväkotiruoka on päivän ainoa lämmin ruoka. Kasvavat lapset ja nuoret eivät yksinkertaisesti jaksa kahdeksaa tai yhdeksää tuntia pelkällä puuroruualla.
Kaupunkien on löydettävä säästökohteensa jostain muualta kuin lasten ja nuorten perustarpeista. Näytetään ettemme hyväksy tälläisiä säästötoimenpiteitä Tampereella emmekä missään muuallakaan Suomessa.

Tampereen Kaupunginvaltuusto päättää asiasta lopullisesti 22.4.2009, nostaen silloinkin 16 000 euron edestä kokouspalkkioita.

Adressi pyritään luovuttamaan Kaupunginhallitukselle ennen sen kokoontumista, joka on 14.4.2009.

Luvut ovat 20.3. ja 21.3. Aamulehdistä aihetta koskevista uutisista poimittuja.

LISÄYS 25.3.2009
Tampereen Aterian liikelaitoksen johtokunta palautti äänestyksen jälkeen säästökysymykset valmisteluun.
Kouluruuan huononnuslistan läpimeno ei liikelaitoksen toimitusjohtajan Tarja Alatalon mukaan olisi ollut kovin hyvä ratkaisu - joskin ainoa, jolla vaaditut säästöt pystyttäisiin toteuttamaan. Tuoreeltaan johtokunnan päätöksen jälkeen hän ei vielä tiennyt, millaista uutta esitystä olisi mahdollista suunnitella.

- En tiedä. Täytyy miettiä ja keskustella kaupungin johdon kanssa, sanoi Alatalo illalla.

Lainaus Aamulehden uutisesta 25.3.2009

Eli jatkamme adressin keräämistä, koska tampereen kaupungin säästövaatimukset ovat summiltaan edelleen entisenlaiset.

Taija Ristolainen, Maria Korpela, Kirsi Lecklin    Ota yhteyttä adressin tekijään