Vetoomus Töölönlahden rantojen nykyluonnon säilyttämiseksi

pieni_KUVA_adressiin_2_kesäk_2020_PROF.JPG

Helsingissä on luontoa kaikkialla. Ja monimuotoista luontoa - aina luonnonvaraisista saarista ja rannoista metsiin. Tämä lienee maailman pääkaupunkien joukossa kutakuinkin ainutlaatuista. Luonnon läsnäolo opettaa lapsia jo pienestä pitäen arvostamaan sitä; tarjoaa turisteille elämyksiä joita he eivät muuten saisi; ja tarjoaa työmatkalaisille pienen hengähdystauon, kun vaikkapa kotimatkalla voi kuulla lintujen laulua tai pysähtyä hetkeksi ihastelemaan lähes luonnonvaraista kasvillisuutta.

Ja vähintään yhtä tärkeää etenkin helsinkiläisten kannalta - kuin että luontoa on paljon - on se että sitä on kaikkialla; siis ei vain erillisissä saarekkeissa, vaan siellä täällä pitkin kaupunkia. Ihmisten liikkumisreittien varrella. Tämä varmistaa sen että pienetkin luontoelämykset ovat kaikkien saatavilla - myös niiden jotka eivät muuten ehtisi (vaikkapa työmatkalaiset), tai jotka eivät muutoin pääsisi (kuten liikuntarajoitteiset ja jotkut seniorikansalaiset), niiden äärelle.

Töölönlahden rannoilla aivan Helsingin keskustassa pääsee kokemaan ruovikkoisia rantamaisemia - ja näkemään niiden elämää, etenkin monipuolisessa linnustossa - jota nähdäkseen ja kuullakseen (tai jonka tuoksuja haistaaksen) pitäisi yleensä mennä ympäristöä kuormittavasti pitkiä matkoja autolla tai bussilla kaupungin ulkopuolelle. Ja tärkeää on että Töölönlahden rannat ovat tuhansien ja taas tuhansien ihmisten "läpikulkumaastoa", työ- ja kauppamatkoilla sekä ulkoillessa - ikään kuin ponnistelematta heidän ulottuvillaan.

Kesäiltaisin rannoilla voi nähdä vaikkapa tavallisesti ujojen silkkiuikkujen pesivän, kalatiirojen saalistavan taidokkaasti leijuen veden yllä, tai nokikanan uivan aivan rannan tuntumassa. Ennen kaikkea, siellä voi kuulla mitä erilaisempia yölaulajia, satakielistä kerttusiin - konsertti on varsinkin joinakin valoisina kesäöinä välillä huumaava.

Töölönlahden ruovikkorannat ovat parhaimmillaan nykytilassaan. Siis niin luonnontilaisina kuin ne ylipäänsä suuren kaupungin keskustassa voivat olla. Säilytetään ne sellaisina.

Vetoamme tällä addressilla Helsingin kaupunkiin sen puolesta että Töölönlahden ruovikkorantoihin ei tehtäisi sellaisia parannuksia jotka tuhoavat esimerkiksi nykyisten lintulajien elinolosuhteita nykyisestään siellä - tai vähentävät muutenkaan kyseisten rantojen lajirunsautta.

Töölönlahden rantoja voidaan toki kunnostaa. Mutta addressin allekirjoittajat vetoavat sen puolesta että 1.) kunnostukset tehdään niin että ne eivät muuta "luonnonvaraisten" rantaosuuksien tuntua - siellä missä niitä vielä on - koska sellaisista pääsee harvoin edes nauttimaan kaupungissa. Ja samaan aikaan 2.) etteivät kunnostukset tuhoaisi millään tavalla paikallisten vesi- ja rantalintujen pesimisympäristöä, mikä vähentäisi alueen ihailtuakin lajirunsautta. Lisäksi että 3.) kunnostussuunnitelmia laadittaessa ja niistä päätettäessä niistä kuunneltaisiin erityisesti jotakin ko. alueen luonnonarvoihin perehtynyttä kansalaistahoa, esimerkiksi paikallista/kansallista luonnonsuojeluyhdistystä.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Jari Lanki voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…