Alikulkutunneli Kustaa Vaasan tielle

Kustaa Vaasan tien ylittäminen Helsingissä Kumpulan kohdalla suojatietä pitkin on hengenvaarallista.

Paljon lapsia ja nuoria joutuu ylittämään tien kulkiessaan Käpylän, Koskelan, Kumpulan ja Oulunkylän suunnasta Arabianrannan moniin oppilaitoksiin, kuten esim Taideteolliseen korkeakouluun, Arabianrannan peruskouluun, Stadiaan, Pop-Jazz konservatorioon,Practicumiin - tai toiseen suuntaan Kumpulan pikkukouluun tai yliopiston laitoksiin Kumpulanmäellä. Alueella on myös neljä päiväkotia Kustaa Vaasan tien molemmin puolin.

Autojen nopeudet ovat kyseisellä kohdalla korkeita ja punaisia valoja päin kiihdytetään usein - onhan moottoritie juuri alkamassa ja autoilla halu ruuhkasta vapauteen suuri. Napista painamalla vaihtuvat valot suojatiellä ovat runsaan liikenteen takia säädetty erittäin hitaiksi. Siksi kouluun kiirehtivät lapset juoksevat tai pyöräilevät päin punaisia valoja ihan säännöllisesti, koska eivät jaksa odotella valon vaihtumista. Paikka on hyvin vaarallinen.

Kevyen liikenteen tunneli Kustaa Vaasan tien alitse on järkevin vaihtoehto. Pois jalankulkijat ja pyöräilijät liikenteen jaloista ruuhkaa aiheuttamasta! Luonnollisin paikka tunnelille on Intiankadun kohdalla, josta on keskeisin yhteys niin Arabianrannan kauppakeskuksen, koulujen, kuin myös Taideteollisen korkeakoulun suuntaan.

Tunneli on siltaa järkevämpi vaihtoehto monessa suhteessa, sillä silta pitäisi rakentaa korkeaksi raitiovaunujohtimien ylitse, eikä sinne kukaan jaksaisi kiivetä saati pyöräillä. Korkea silta tarvitsisi myös laajemman alueen nousuramppeineen. Tunnelista sen sijaan kulku käy nopeasti, ja se tarjoaa myös mielenkiintoisen mahdollisuuden arkkitehtuurille ja ympäristötaiteelle. Siitä voisi hyvinkin tehdä miellyttävän elämyksen arkiaamua piristämään.

Maailmalla kevyen liikenteen alikulkutunnelit ovat hyvin yleisiä. Muualla Euroopassa ei varmaankaan laiteta lapsia kävellen ylittämään Lahden moottoritien kaltaista ulosmenoväylää, jossa jatkuva rekkarallikin jyrää Sompasaaren satamasta tavaraa muualle Suomeen.

Me allekirjoittajat toivomme, että Helsingin kaupunki ryhtyy pikaisiin toimiin tunnelin rakentamiseksi kyseiselle paikalle.

--------------------------------------------------
HUOM.
2.11.2006 ON KANSALAISADRESSI TOIMITETTU HELSINGIN KAUPUNKISUUNNITTELULAUTAKUNNALLE JA VIRANOMAISILLE. ADRESSIN ALLEKIRJOITTI AJALLA 6.9.-1.11.2006 YHTEENSÄ 606 HENKILÖÄ, JOISTA 454 NETISSÄ JA 152 KÄSIN LÄHIKAUPPA TANUSSA JA ALUEEN PÄIVÄKODEISSA.
MYÖS KUMPULAN JA TOUKOLAN ASUKASYHDISTYKSET OVAT LÄHETTÄNEET LOKAKUUSSA VIRANOMAISILLE TUNNELIA PUOLTAVAT ALOITTEET, JA SAMANSUUNTAINEN VALTUUSTOALOITEKIN ON JO TEHTY.
KAUPUNKISUUNNITTELUVIRASTO ON ALUSTAVASTI VASTANNUT, ETTÄ TUNNELIVAIHTOEHTOA PARHAILLAAN TUTKITAAN ...
JOTEN PIDETÄÄN PEUKKUJA, ETTÄ SAAMME ALIKULKUTUNNELIN!
YHTEISTYÖSTÄ JA AKTIIVISUUDESTA KIITTÄEN
KAARINA KAIKKONEN