Typistettyjen koirien maahantuonti kielto

Koirien hännän typistys on ollut kielletty eläinsuojelulain nojalla vuodesta 1996 lähtien ja korvien typistys vuodesta 1971 lähtien. Valitettavan monet käyvät silti typistämässä koiriensa korvat ja hännän mm. Venäjällä/ Virossa tai ostavat koiran ulkomailta, vain saadakseen tälle typistykset. Typistys kiellot on säädetty, koska se aiheuttaa koiralle tarpeetonta kärsimystä.

"Typistäminen kuuluu tähän rotuun" on myöskin nykyään virheellinen argumentti typistämisen puolesta, koska Suomessa on ollut typistetyn koiran kilpailukielto(näyttelyissä ja muussa virallisessa harrastustoiminnassa) vuodesta 2001 lähtien. Joten nämä henkilöt, jotka käyttävät koiransa typistettävänä ulkomailla, aiheuttavat koiralleen tarpeetonta kärsimystä vain sen takia, että yksilö näyttää omistajan silmään miellyttävämmältä.

Koiran häntä on yksi sen tärkeimmistä kommunikaatiokeinoista toisten koirien kanssa, joten hännän typistys vaikuttaa negatiivisesti koiran sosiaaliseen elämään. Koiran hännän merkitystä voi verrata siihen, että ihmisen puhekyky tai elekieli otettaisi pois, vain sillä perusteella, että se on mielyttävämmän näköinen.

Asialle pitäisi asettaa sellainen valvonta, ettei koiraa voisi käydä typistämässä Suomen ulkopuolella ja tuoda takaisin tänne. Eli heti kun pentu kirjataan rekisteriin tai sille tehdään passi, tulisi tulla näkyviin myös se että sillä ei ole typistettyjä korvia tai häntää, joten koiraa ei saisi tuoda takaisin Suomeen ulkomailta, jos se on typistetty. Eikä myöskään typistettyä koiraa saisi tuoda Suomeen ulkomailta ostettuna, ellei se ole pelastuskoira, jolloin myös pelastuskoirista tulisi merkintä mahdollisesta typistyksestä ennen jälleenmyyntiä.

Lopetetaan turha kärsimys ja annetaan koirien olla juuri sen näköisinä, millaisena syntyvät!