VAADIMME VÄISTÖTILAT RANUAN KIRKONKYLÄN KOULUN OPPILAILLE!!

VAADIMME VÄISTÖTILAT RANUAN KIRKONKYLÄN KOULUN OPPILAILLE VIIPYMÄTTÄ KOULUN SISÄILMAONGELMIEN VUOKSI

FCG:n tekemän tutkimuksen mukaan koulun vanhan osan kellarista on löytynyt mm. erittäin runsasta sädesienen ja A. Versicolor homekasvustoa, jotka ovat erittäin haitallisia ja vaarallisia ihmisten terveydelle.
Iso osa koululaisista ja henkilöstöstä on saanut pahoja oireita koululla jo syksystä 2016 alkaen. Osa oireilijoista on menneet niin huonoon kuntoon, että ovat nyt astmaatikkoja ja eivät pystyneet olemaan enää ollenkaan koulurakennuksessa. Nopea syömässä käyminenkin aiheutti pahoja oireita joillekin lapsille.
Koulurakennukseen on tehty mittava remontti johon on kulunut liki 6milj. euroa. Remontista huolimatta oireilut jatkuivat ja pahenivat todella pahasti lukuvuonna 2016-2017.
Osa koulusta aiotaan edelleen korjata ja pitää opetuskäytössä, riskillä että korjaus jälleen epäonnistuu josta seuraisi taas lisää sairastuneita.

Sairastilastot ovat olleet viime lukuvuodella erittäin suuret koulurakennuksessa, kukaan ei pysty takaamaan, että vaikka rakennukseen tehtäisiin korjauksia, että siellä pystyisivät lapset ja henkilöstö työskentelemään oireettomina ja terveinä jatkossa. Riski sairastua olisi erittäin suuri.
Osa henkilöstöstä ja oppilaista on jo sairastuneet vakavasti loppuelämäkseen. Virkamiehiltä ja päättäjiltä on edesvastuutonta vaarantaa kuntalaisten terveyttä enää yhtään enempää kuin mitä viime vuosina on tehty.
Perusopetuslain mukaan (628/1998) lapsille täytyy olla turvallinen kouluympäristö. Nykyinen kirkonkylän koulurakennus ei ole tutkitusti turvallinen, koska rakennuksen rakenteista on löytynyt mm. sädesientä. Vaadimme Ranuan kirkonkylän alakoulun kaikille oppilaille väistötiloja heti lukuvuoden 2017-2018 alkuun, tarvittaessa koulun alkua tulee vaikka siirtää hieman myöhemmäksi, koska kyseessä on poikkeustapaus ja lapsille ja henkilöstölle vaarallinen koulurakennus.
Tähän asti väistötilat on järjestetty vain niille oppilaille, jotka eivät ole pystyneet vakavien ja pahojen oireiden vuoksi alakoululla olemaan.

Me Ranuan kirkonkylän alakoulun oppilaiden vanhemmat olemme syvästi huolissamme lastemme turvallisuuden ja terveyden puolesta. Olemme erittäin kiitollisia antamastasi tuesta allekirjoittaessasi
tämän adressin.

Kiitos!