Vetoomus Musa Mohammadin käännytyksen pysäyttämiseksi

Tuomitsemme polittisen kurdiaktivistin, Musa Mohammadin, kiinniottamisen, vangitsemisen ja karkottamisen Iraniin. Tämä on vastoin ihmisoikeuksia ja Geneven pakolaissopimusta.

Itä-Kurdistanin, Iranista, kotoisin olevaa Musa Mohammadi on hakenut turvapaikkaa Suomesta vuodesta 2010 - ja sai viimeisen hylätyn päätöksen kesäkuussa 2016. Tämän päätöksen yhteydessä hän sai myös karkotuspäätöksen.

Viime viikolla hän sai kirjeen poliisilta Metsälän vastaanottokeskukseen, jossa hän oleskeli. Hän oli asiasta yhteydessä asianajajaansa asian tiimoilta. Hänen lakimiehensä oli asiasta yhteydessä poliisiin puhelimitse ja selvitteli kirjeen sisältöä asiakkaan pyynnöstä. Poliisi puhelimessa kovasti vakuutteli että kyse ei ole hänen kiinniottamisesta, vaan heillä olisi kysymyksiä koskien hänen turvapaikkahakemustaan. Sovittuaan käyntiajan poliisille, Mohammadi lakimiehensä seurassa menivät tiistaina 29.11.2016 poliisilaitokselle vastaamaan kysymyksiin, mutta häneltä otettiin kiinni mitään kysymättä ja siirretty poliisin toimesta Metsälän vastaanottokeskuksen säilöönottoyksikköön. Musa Mohammadia nyt uhkaa käännytys Iraniin.

Iran valtio tunnetaan maailmalla autoritaarisena, ihmisoikeusloukkauksistaan eteenkin etnisten ja uskonnollisten vähemmistöjen oikeuksien polkemisesta. Mohammadin aktiivinen osallistuminen kurditoimintaan, joka ajaa vähemmistön oikeuksia Iranissa, antaa vahvat näytteet siitä, että hänen henkensä on vaarassa ja Iraniin maahan käännyttäessä häntä odottaa elinkautinen vankeus tai pahemmassa tapauksessa kuolemantuomio. Iranin hallinto teloitti pelkästään viime vuonna yli 900 ihmistä, monet näistä poliittisia vankeja.

Vetoamme Suomen valtioon ja asiasta päättäviin: vapauttakaa Musa Mohammadi, kumotkaa karkotuspäätös ja ottakaa hänen turvapaikkahakemuksensa uudelleen käsittelyyn.

Suomen kurdien ihmisoikeusryhmä    Ota yhteyttä adressin tekijään