Yhteinen Hämeenlinnamme -suuntaviivoja tulevaisuuteen

Yhteinen Hämeenlinnamme - suuntaviivoja tulevaisuuteen

Avoin kannanotto Hämeenlinnan kaupungille toria ja etelärantaa koskevaan suunnitteluun, valmisteluun ja päättämiseen

Hämeenlinnan vuosisataiset perinteet näkyvät kaupunkikuvassa, maisemassa ja ihmisten mielessä. Rakentaminen tässä kulttuuriympäristössä on eri aikoina tapahtunut vaihtelevin tavoin. Kaupunkimiljöö on nyt monien aikakausien muodostama mosaiikki, johon uuden sijoittaminen vaatii erityistä hienovaraisuutta ja harkintaa.

Parhaillaan rakenteilla ja suunnitteilla olevat suuret hankkeet uhkaavat Hämeenlinnan, kotikaupunkimme piirteitä, olemusta ja taloutta. Niiden pitkä rakentamisaika, keskeneräisyys ja sekavuus ovat asukkaille sietämättömiä. Moottoritien katteelle rakennettavan kauppakeskuksen vaikutukset näkyvät vasta, kun hanke on käytössä. Kahden valmiin noin 1000 autopaikan pysäköintilaitoksen tarve ja käyttö on arvioimatta. Kuitenkin kaupungin historialliseen sydämeen, vasta kunnostetun kauppatorin alle suunnitellaan lisää pysäköintitilaa. Etelärantaan hahmotellaan erittäin suurta, noin 2000 asukkaan asuntoaluetta peittämään avointa maisemaa, jolloin menetetään rantakaupungin luonne.

Me allekirjoittaneet esitämme, että

torinaluspysäköinnin suunnittelu lopetetaan ja kauppatori kulttuurihistoriallisine ympäristöineen liitetään osaksi Hämeenlinnan kansallista kaupunkipuistoa.

etelärannan suunnittelu nykyisessä muodossaan lopetetaan ja asia jätetään tulevien sukupolvien arvioitavaksi. Hämeenlinnalaiset tarvitsevat jatkossakin linja-autoaseman, puurivien reunustaman ja  väljän Paasikiventien liikenteen nykyisiä ja tulevia tarpeita varten, Hämeenkaaren ja uimahallin muodostaman kokonaisuuden sekä vanhan kentän pysäköintialueen. Näiden korvaaminen uusilla maksaa huomattavasti enemmän kuin etelärannan tonttien myynnistä on oletettu saatavan.

rannan sijaan asuntorakentaminen järjestetään nykyisillä, vielä keskeneräisillä alueilla eri puolilla kaupunkia ja erityisesti Keinusaaressa sekä sen jälkeen Kantolassa. Kansallista kaupunkipuistoa laajennetaan kauppatorin sekä Vanajaveden rannan kautta keskustan eteläosaan ja sieltä edelleen Vanajaveden rannoille ja sen arvokohteille sekä  Hattelmalan ja Ahveniston harjualueille.

Hämeenlinnan kehittämisessä otetaan liitoskunnat ja muut vanhan Hämeenlinnan alueet tarpeineen paremmin huomioon. Alueiden ja hankkeiden suunnittelun piilottaminen yhtiöihin pysäytetään ja asiat tuodaan nykyaikaisesti ja avoimesti kaupunkilaisten arvioitaviksi. Ylilyönneistä on siirryttävä kohtuuteen sekä kestävälle pohjalle niin ympäristön, sosiaalisen elämän kuin talouden kannalta.

Hämeenlinnassa 18.6.2012