Porin Vesi pidettävä kunnallisena liikelaitoksena

Ota yhteyttä adressin tekijään

Porin omistajapoliittinen ohjelma palautettiin

2020-11-03 06:29:03

Adressimme vaikuttaa - eilisessä Porin kaupunginvaltuuston kokouksessa kritisoitiin Porin Veden osakeyhtiöittämisideaa.

Kaupungin muukin omistajapoliittinen toiminta sai niin paljon kritiikkiä, että valtuusto nähtävästi säikähti ja päätti palauttaa koko omistajapoliittisen ohjelman takaisin valmisteluun.

Todennäköisesti jatkovalmistelu kestää yli seuraavien kuntavaalien.

Kun Veden yhtiöittämistä haviteltiin tehtäväksi pikavauhdilla jo tänä syksynä, niin adressilla on onnistuttu asiaa siirtämään eteenpäin useilla kuukausilla.

Nyt pysytään lujina, niin voitamme kamppailun!

Vesiadressilla jo vaikutusta

2020-10-24 07:47:28

Adressillamme on jo ollut vaikutusta.

Kaupunginhallitus päätti kesäkuussa hankkia selvityksen Porin Veden osakeyhtiöittämisestä elokuun 2020 loppuun mennessä. Selvitys ei ole vieläkään tullut ja kaupunginhallitus on siirtänyt sen vastaanoton jonnekin tulevaisuuteen.

Seuratkaa tilannetta ja reagoikaa välittömästi, sillä mikäli vesiasia unohdetaan, on johtavilla virkamiehillä ja poliitikoilla helppo tehtävä ujuttaa asia vaivihkaa päätöksentekoon ja viedä osakeyhtiöittäminen salakavalasti läpi kenenkään huomaamatta.

Adressi on luovutettu Porin kaupunginhallitukselle

2020-09-28 14:15:33

Adressin alullepanneet Aki Nummelin ja Sari Rissanen toimittivat tänään (28.9.2020 klo 16) vesiadressin Porin kaupunginhallitukselle. Allekirjoituksia oli 1471, joista porilaisten allekirjoituksia 1306. Adressi toimitettiin kuntalaisaloitteen muodossa. Adressin ottivat vastaan Diana Bergroth-Lampinen (puheenjohtaja, sd.), Anne Liinamaa (1. varapuheenjohtaja, vihr.) ja Juha Kantola (2. varapuheenjohtaja, kesk.). Bergroth-Lampisen antaman ohjeistuksen mukaan adressitilaisuuden osanottajamäärä pidettiin pienenä (koronarajoitusten vuoksi), joten siksi luovuttajia sai olla korkeintaan kaksi ja vastaanottajina kaupunginhallituksen puheenjohtajisto. Aki Nummelin luki adressitekstin ja kertoi allekirjoittaneiden lukumäärän. Bergroth-Lampinen kiitti adressin luovuttajia kansalaisaktiivisuudesta ja lupasi toimittaa adressin kaupungin kirjaamoon. Hänen mukaansa kaupunginhallituksen pyytämä selvitys Porin Veden osakeyhtiöittämisestä ei ole vielä valmistunut, mutta kun se syksyn mittaan valmistuu, käsitellään se välittömästi kaupunginhallituksessa. Muuta kommenttia Bergroth-Lampiselta ei asian tiimoilta tullut. Vesiliike ei ole vielä päättänyt, millaisiin muihin toimenpiteisiin se aikoo ryhtyä Porin Veden pitämiseksi kunnallisena liikelaitoksena. Joka tapauksessa vesiliike on valmistautunut viemään asian Turun hallinto-oikeuteen, mikäli osakeyhtiöittäminen etenee kaupunginvaltuustoon ja kaupunginvaltuusto päättää (vesihuoltolaista piittaamatta) osakeyhtiöittää Porin Veden.

Adressi luovutetaan maanantaina 28.9 kaupunginhallitukselle

2020-09-25 04:24:19

Luovutamme adressin maanantaina 28.9 klo 16 Porin kaupunginhallituksen puheenjohtajistolle. Vielä siis ehtii allekirjoittamaan, mutta allekirjoitukset tulostetaan maanantaina.

Aki Nummelin

Viimeinen rutistus - kaikki mukaan!

2020-08-25 13:10:58

Porin kaupunginhallitus on ilmoittanut, että Porin Veden osakeyhtiöittämisestä tehtävän selvityksen odotetaan olevan valmis elokuun loppuun mennessä. Sen jälkeen kaupunginhallitus käsittelee asiaa. Eli nyt on edessä loppurutistus, sillä adressi (oikeudellisesti kuntalaisaloite) kannattaa jättää Porin kaupunginhallitukselle. Porin kaupunginvaltuustolle, joka vain joko hyväksyy tai hylkää kaupunginhallituksen esityksen, on turha adressia enää jättää.

Tärkeää on myös se, että jatkatte asian esilletuontia tiedotusvälineissä, sosiaalisessa mediassa ja muiden porilaisten kanssa keskustellessanne. Näin luodaan julkista painetta, millä poliittiset päättäjät saadaan torppaamaan Porin Veden osakeyhtiöittäminen ja siitä koituvat seuraukset, kuten nousevat vesitaksat ja riski, että toiminta myydään ulkomaalaisille sijoittajille.

Adressikeräys jatkuu

2020-07-26 12:00:48

Porin kaupunginhallitus on pyytänyt selvityksen Porin Veden osakeyhtiöittämisestä elokuun loppuun mennessä. Sen jälkeen kaupunginhallitus jatkokäsittelee asiaa. On siis tärkeää, että elokuussa ja syyskuussa kamppailu Porin Veden taksankorotuksia ja ylipäänsä Porin Veden pitämiseksi porilaisten demokraattisessa kontrollissa, jatkuu entistä tehokkaammin. Kerätkää allekirjoituksia, informoikaa asiasta muita, kirjoitelkaa lehtiin ja sosiaaliseen mediaan sekä puhukaa ystävillenne ja naapureillenne.