Pelastetaan Silvolanmetsä (Smedsinmetsä) Ylästössä!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Smedsinmetsä nousi kuumimmaksi puheenaiheeksi

2022-05-09 10:31:33

Vantaan kaupunki järjesti Ylästön koululla huhtikuun lopulla asukasinfon (https://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/ylaston-asukasfoorumi-kutsuu-keskustelemaan-alueen-asioista-264), jossa Smedsinmetsän kaavoitus nousi kuumimmaksi puheenaiheeksi. Suuri kiitos kaikille osallistujille ja erityisesti monille painaville puheenvuoroille, joissa kritisoitiin mm. kaupungin yksisilmäistä kaavoituspolitiikkaa.

Tilaisuuden jälkimainingit eivät ole laantuneet ja 30.4. Vantaan Sanomissa julkaistu yleisökirjoitus https://www.vantaansanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/4571980 kuvastaa hyvin vallinnutta ilmapiiriä. Kaupungin arkkitehti myönsi, että kaikki on vielä mahdollista, minkä voi ottaa toiveita herättävänä signaalina alueen suojelusta. Mitään ei tule kuitenkaan tapahtumaan ilman massiivista painostusta, jonka on jatkuttava taukoamatta, loppuun asti.

Adressin lisäksi mielipiteensä voi tuoda esille lähestymällä kaupunginosa-arkkitehtiä (johanna.rajala@vantaa.fi), kaupunkisuunnittelulautakuntaa, kaupungin johtoa sekä valtuutettuja. Kannustamme aktiivisuuteen sillä jokainen pienikin teko on merkitykselllinen.

Yleisokirjoitus_VS220430.JPG

Toni Hyyryläinen

Vantaan kaupunginjohdon asukastilaisuus 26.4. - tuo mielipiteesi kuuluviin! (myös etänä)

2022-04-13 06:53:21

Vantaan kaupungin johto järjestää 26.4. klo 18-20 asukastilaisuuden Ylästön koululla.

Tilaisuus ei ole varsinaisesti osa Smedsinmetsän asemakaavoitusprosessia, mutta se on hyvä mahdollisuus tuoda esille asukkaiden ääntä tässäkin asiassa - vastaamassa on mm. kaupunginjohtaja Ritva Viljanen.

Tapahtumaan voi osallistua myös etänä. Yksityiskohdat ja osallistumislinkki päivittyvät tänne https://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/ylaston-asukasfoorumi-kutsuu-keskustelemaan-alueen-asioista-264

Kannustan kaikkia mukaan osallistumaan tavalla tai toisella - välitetään suoraan kaupungin ylimmälle johdolle, että emme hyväksy Smedsinmetsän tuhoamista ja asukkaiden hyvinvoinnin sekä viihtyvyyden polkemista! Jokaisen ääni on tärkeä.

Painostus alkaa vaikuttaa

2022-03-07 09:29:16

Asukaslehti_1_2022.png

Vantaan kaupungin uusimmassa kaavoitusinfossa kaupunki on tehnyt lisäyksen "luonnonsuojelualueiden ja reittien turvaamisesta". Massiivinen adressi sekä kaupunkisuunnitteluosaston ja valtuutettujen jatkuva painostaminen on tuottanut tulosta - meidät on ainakin noteerattu. Toisaalta "Smedsinmetsän pientaloalue" on muuttunut "pientalokaupungiksi" - toivottavasti se ei tarkoita mitään.

Emme tietenkään tyydy tähän - luonnonsuojelualueiden kunnioittaminen on itsestäänselvyys. Pelissä on edelleen yli 10 hehtaarin viheralue, joka sijoittuu SL-alueen ja nykyisten asuintalojen välimaastoon - sen haluamme säilyttää ulkoilualueena. Taistelu jatkuu!

Työ Silvolanmetsän suojelemiseksi etenee

2022-01-17 09:04:52

Hei,

Haluaisin aluksi kiittää lämpimästi kaikkia, jotka ovat ilmaisseet huolensa Silvolanmetsän kohtalosta ja keränneet nimiä adressiin - allekirjoittajia on tällä hetkellä jo yli 2000! Samaan aikaan olemme tehneet aktiivisesti töitä Vantaan kaupunginvaltuuston, kaupungin virkamiesten, Suomen luonnonsuojeluliiton ja muiden järjestöjen suuntaan tuen hankkimiseksi. Useampi valtuustoryhmä on suoraan luvannut olla hankkeemme puolella. Näin vaalien kynnyksellä onkin otollinen hetki kysyä ehdokkaan kantaa Silvolanmetsään, sillä moni aluevaaliehdokas istuu valtuustossa.

Pitäkää yllä keskustelua Silvolanmetsästä ja jakakaa adressilinkkiä eteenpäin. Oman mielipiteen ilmaisu myös suoraan kaupungin päättäville elimille edistää asiaamme. Jokaisen pienellä panoksella meillä on hyvä mahdollisuus onnistua!

Ystävällisin terveisin,

Silvolanmetsä säästettävä!

Väliaikatieto Silvolanmetsän kaavoitusprosessin etenemisestä

2021-07-05 00:18:46

Kaupungilta saamieni uusimpien tietojen mukaan asukkaiden kuulemistilaisuus Silvolanmetsän asemakaavoitukseen liittyen (C1 403600 Smedsinmetsän pientaloalue) järjestetään vasta keväällä 2022 (eikä kuluvan vuoden syksynä).

Näin ollen saamme lisää aikaa hankkia tukea suojeluhankkeelle - jo tässä vaiheessa kiitos kaikille adressin allekirjoittaneille - meitä on jo yli 1700!

Kaupunginarkkitehdin tarkennuksia yleiskaavaan

2021-04-14 10:11:22

Adressiin on lisätty kuvina kaupunginarkkitehti Johanna Rajalan lähettämät tarkennukset yleiskaavaan pohjautuvan rakennussuunitelmaan.

Huom! Vasta edessä oleva asemakaavoitus ratkaisee hankkeen lopullisen laajuuden