ERÄPYHÄN RETKEILYALUE SÄILYTETTÄVÄ JA SUOJELUALUE LAAJENNETTAVA

Oriveden kaupunki suunnittelee tekevänsä ensi talvena avo- ja harvennushakkuita Eräpyhän komealla alueella, aivan nykyisen
luonnonsuojelualueen vieressä. Hakkuisiin on joutumassa suojelunarvoista metsää, joka täyttää esimerkiksi METSO-ohjelman
luonnontieteelliset valintaperusteet. METSO-ohjelmaa toteuttava Pirkanmaan ELY-keskus on käynyt alueen suojelusta neuvotteluja Oriveden kaupungin kanssa, mutta jostakin syystä kaupunki ei ole tarttunut suojeluun, vaikka siitä maksettaisiin korvaus.

Karttalinkki:
[10]

Kaupunki on nyt hakenut maisematyölupaa retkeily- ja virkistysalueelle yhteensä 10,5 hehtaarin hakkuille. Näistä 6,7 ha olisi avohakkuuta ja 3,8 ha harvennushakkuuta.

Hakattavaksi suunniteltu alue on kaavoitettu virkistysalueeksi (VR), ja sillä on huomattavia luonnonarvoja. Alueella on muun muassa vanhaa kuusivaltaista rinnemetsää ja kallionaluslehtoa. Lehtipuuvaltainen rantametsä kuuluu uhanalaiseksi ja vaarantuneeksi luokitellun (VU) valkoselkätikan reviiriin. Hakattavaksi suunnitellulla alueella elää myös vaarantunut (VU) liito-orava sekä useita harvinaisia tai muuten huomionarvoisia lintulajeja: mehiläishaukka (VU), harmaapäätikka, pohjantikka, pikkusieppo, idänuunilintu, kultarinta ja palokärki.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Oriveden kaupunki luopuu hakkuusuunnitelmistaan Eräpyhän alueella ja esittää ELY-keskukselle luonnonsuojelualueen laajentamista niin, että kaupungin omistama tila suojellaan kokonaan. Eräpyhä pitää suojella luonnonarvojen, merkittävän virkistyskäytön ja hienojen maisemien vuoksi. Eräpyhä tunnetaan hienona paikkana myös muualla kuin Orivedellä. Huolta alueen tulevaisuudesta kannetaan siten laajemminkin kuin vain Orivedellä.

Adressiin kerätään nimiä edelleen niin kauan kunnes hakkuusuunnitelmista luovutaan.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Timo Peltoniemi voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…