Lakimuutos löytöeläinten käyttämisestä koe-eläiminä pysäytettävä

Kommentoitu viesti

221

#222 mielipiteeni

23.04.2013 15:11

OIKEESTI MIHIN MAAILMA ON MENOSSA ?! eläimet on mulle kaikki kaikessa ja ne on mulle tärkeempii ku ihmiset ! Eläimet on tuonu tähän maailmaa ihan sairaasti iloo ! SAULI NIINISTÖLLÄ ON VAKAVIA ONGELMIA JOS SE HYVÄKSYY tÄLLASEN ASIAN ?!! Tarja oli paljon parempi presidentti, se ei ois varmaa antanu täällasen jutun tapahtuu. Jos mä oisin presidentti ni kaikki ketkä ees ajattelis kiduttaa viattomia eläimiä joutuis vankilaan ! Pidin vielä vuosi sitten Suomea hyvänä maana, mutta se meni nyt ohi. Maissa on pyörremyrskyjä yms. Mut se että viattomia eläimiä kidutetaa menee oikeasti TLI !!!!!!!!!!!! Miks ihmiset antaaa näin tapahtuu ? :( Jos mun jompi kumpi koira karkais ja niitä kidutettaisiin olisin niin raivona, että ettisin heti sen kuka eläimiä on kiduttanut käsiini ja sille ei kävisi hyvin :( ! Seuraavaks jos lapsi karkaa ni sitte saa sitäki kiduttaa ihansamanlainen. Se ois ihan sama asia mulle et ihmisiä ja eläimiä kidutettais. Voivoi. Seuraavaks varmaan Sauli antaa tämänkin tapahtua. Mitä pahaa eläimet on tehnyt että ne pitää vaan tappaa jos sellainen tulee vastaan. Se olis nyt iha sama jos menis kadulle ja joku 6v tulis vastaan ja alkaisin kiduttaa sitä ?! Mutta kuka hullu nyt silleen tekee ? Jonkunlaista arvostusta tähän maailmaan. (kirjotusvirheet)

Vastaukset


Vieras

#227 Re: mielipiteeni

2013-04-23 15:22:16

#222: 221 - mielipiteeni

Pykälän 2 momentissa säädettäisiin direktiivin 11 artiklan 1 kohdan mukaisesti, että irrallaan tavattuja tai villiintyneitä kotieläinlajeihin kuuluvia eläimiä ei saisi käyttää hankkeessa. Kielto on tarpeen, koska näiden eläinten taustaa ei yleensä tunneta ja koska eläinten kiinniottaminen ja käsittely aiheuttaa niille usein kärsimystä.

Ehdotetun lain 26 §:n 3 momentin 2 kohdan mukaan hankeluvassa voitaisiin kuitenkin myöntää poikkeus edellä mainitusta vaatimuksesta, jos on olemassa erityisen tärkeä tarve eläinten terveyttä ja hyvinvointia taikka ympäristön tai ihmisten ja eläinten terveyden vakavia uhkia koskeville tutkimuksille, ja voidaan tieteellisesti perustella, että hankkeen tarkoitus voidaan saavuttaa vain käyttämällä irrallaan tavattua tai villiintynyttä eläintä. Säännöksellä pantaisiin täytäntöön direktiivin 11 artiklan 2 kohta.

Voimassa olevassa laissa ei ole säädetty vastaavaa poikkeusmahdollisuutta irrallaan tavattujen, kotieläinlajeihin kuuluvien eläinten käyttämiseksi eläinkokeissa. Esimerkiksi eläimiin tai ihmisiin leviävien vaarallisten tartuntatautien leviämisen ehkäisemiskeinojen tutkimiseksi saattaisi kuitenkin olla tarpeellista pyydystää ja tutkia esimerkiksi villiintyneitä kissoja sen selvittämiseksi, miten eri torjuntastrategiat tehoavat taudinaiheuttajan rajoittamiseen tai hävittämiseen. Villiintyneiden eläinyksilöiden tutkimus voisi olla tarpeen myös esimerkiksi selvitettäessä villiintymisen vaikutuksia eläimen hyvinvointiin.