Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#11307 Re: Re: Re: HERÄTYS!

24.04.2013 17:35

#11303: taku - Re: Re: HERÄTYS!

Uskonto on ajatusrakenne, jossa jokin osuus maailmasta selitetään uskomuksen, ei empiirisen tiedon varaan. Uskontoon kuuluu usein pyhyyden/maagisuuden kokemuksia ja henkiä/jumalia ohjailemassa ihmisten ja maailman kohtaloa. Uskontoon kuuluu usein myös moraalis-eettinen koodisto, jolla on yhteys tuohon henkimaailmaan. Kaiken tämän lisäksi uskonnoissa on valtava variaatio, kristinusko yhtenä perusvariaationa ja fundamentalistinen kristinusko sen vääristyneenä äärimuotona.

Missä on uskonnon ja uskomusten raja, on vaikeampi sanoa. Yleensä uskontoa luonnehtii kokonaisvaltainen ajatusrakenne, vaikka se voi käytännössä muodostua hajanaisista ja ristiriitaisista aineksista. Näistä esimerkkinä Jeesuksen eettinen filosofia ja hurmoksellinen "loveen lankeaminen" karismaattisissa lahkoissa, samoin kuin Buddhan hieno viisaus ja tiibetiläisen buddhalaisuuden kansanuskonnoista lainatut maagiset ainekset.

Vastaukset

Jumala on viisain

#11311 Re: Re: Re: Re: HERÄTYS!

2013-04-24 17:57:29

#11307: - Re: Re: Re: HERÄTYS! 

 Onneksi Jumala on kuitenkin valinnut ja valitsee maailman halpana pitämät ja heidän silmissään kaikkein yksinkertaisimmat, tietämään tahtonsa ja tarkoituksensa, jotta maailman "viisaat" joutuisivat häpeään, eli ne jotka epäjumalisuuden tarmokkaasti luottavat vain omiin tai muiden "viisaiden" teoreemoihin niitä kumarruksiin asti palvoen.

taku

#11314 Re: Re: Re: Re: HERÄTYS!

2013-04-24 18:20:30

#11307: - Re: Re: Re: HERÄTYS!

Ihan hyvä yritys määritellä uskonto.onnistuit siinä ihan hyvin,mutta edelleen on syytä huomata että uskonnon ja ideologian välinen raja on kuin veteen piirretty viiva.Huomautan että mitkään eettiset näkemykset eivät perustu empiiriseen tietoon.Sitäpaitsi on ihmisiä jotka ovat päätyneet kristilliseen uskoon empiiristen kokemusten ja rationaalisen päättelyn tuloksena. Aistimme voivat myös pettää.On ihmisiä jotka näkevät esim kummituksia onko siis heilä empiiristä tietoakummitusten olemassaolosta.Filosofiassa tunnetaan kaksi kilpailevaa näkemystä .Empirismi korostaa juuri havaintojen merkitystä ihmisen tulisi seurata aistiaan.Raionalismi puolestaan korostaa loogisen päättelyn merkitystä.Imisen tulisi seurata omaa järkeäänaisteista riippumatta.Mutta kyllä ihminen perusluonteeltaan on sellainen etttä uskoo mihin haluaa uskoa.Esimkunnallisvaaleissa yritin selittää että kotikuntammetalouson konkurssin partaalla.Vaikka asiasta oli selkeää näyttöä ihmiseteivät halunneet uskoa.Eräässä mielessä kaikki asiat ovatuskon asioita enemmän tai vähemmän


Vieras

#11315 Re: Re: Re: Re: HERÄTYS!

2013-04-24 18:22:41

#11307: - Re: Re: Re: HERÄTYS!

Oi. te filosofit, tieteisiin nojautuvat,  ym: miksi hakea totuutta niin vaikeista asioista, joita ette edes itse pysty loppuun asti todistamaan.  Saatika teidän seuraajanne ja oppilaanne.

Totuus on niin yksin kertainen: Jeesus Messias.

Tulee päivä, jolloin myös te sen myönnätte.  Toivottavasti ei ole teidän kohdallanne liian myöhäistä.

 

Päivi

#11322 Re: Re: Re: Re: HERÄTYS!

2013-04-24 19:31:20

#11307: - Re: Re: Re: HERÄTYS!

Mielestäni  usko ei ole ihan empiirisen tiedon vastakohtakaan. Ota esim etelä-euroopan / lähi-idän kartta. Voit kepeästi silmilläsi navigoida alkukristillisten vuosisatojen tapahtumia, Paavalin  ja muiden apostolien  tuloja, lähtöjä. Lisäksi  satamia ja synagoogia,  maaherran palatseja  ja kasarmeja.

Esim. apostolien tekojen 21.luku: " Kun olimme eronneet heistä ja lähteneet purjehtimaan,                                                                                                             laskimme suoraan  Koossaareen ja seuraavana päivänä Rodoon ja sieltä Pataraan.                                                                 siellä tapasimme Foinikiaan menevän laivan, astuimme siihen ja lähdimme                                                                               purjehtimaan.

Ja kun Kypro rupesi näkymään ja oli jäänyt meistä vasemmalle, purjehdimme                                                                           Syyriaan.                                                                                                                        Kr.usko on lujasti kiinni historiassa kartalla ja kirjoituksissa.  Myöskin historian kirjoituksissa.   Nimistö  liittää sen juuri siihen  aikaan ja paikkaan. Hallintovirkamiesten historia on epäämättömästi talletettu. Myös esim sellainen outo yksityiskohta, että ylipappeja  oli Jeesuksen aikaan  kaksi, Hannas ja Kaifas.  Historiasta tiedetään  heidän hallintokausiensa olleen tarkoituksellisesti vuoden verran päällekkäin.

Fundamentalismistä sanoisin, - tai enpäs sanokkaan - sano sinä millä tavalla se on kr.uskon vääristynein muoto?                          www.youtube.com/watch?v=udkFEL---N8