Lapsiperheiden puolesta - Lapsilisät verottomana!

Kommentoitu viesti

Kokemuksesta puhuva

#178 Ei näin kokoomus!

25.03.2014 21:52

Miten kehtaavat kajota lapsilisiin!? Tässä teille pieni elämäntarina omalta kohdalta.

Itse olen perheestä, missä oli 6 lasta (yksi kärsi INCL sairaudesta johon kuoli 9 vuotiaana) , äiti kausityöläinen ja isä oli sairaseläkkeellä aivoinfarktin takia (kahdesta selvisi, kolmanteen kuoli kun olin 11). Molemmat vanhemmat taustaltaan työläisperheistä, eikä rahaa koskaan tuntunut olevan tarpeeksi moisen katraan ruokkimiseen.

Kun vain toisella vanhemmista on töitä 7kk vuodessa ja perheen 6:sta lapsesta 1 tarvitsee hoitoa kellon ympäri, oli lapsilisä erittäin tärkeä tulonlähde, että pystyttiin edes syömään. Ruokakin oli melkein joka päivä perunoista, koska muuhun ei ollut varaa. Sinä aikana kun äidilläni ei ollut töitä, hän toimi omaishoitajana siskolleni ja sai omaishoidontuestakin taistella oikeudessa asti, kun ei kaupunki suostunut lainmukaista tukea maksamaan. Isän kuoltua tilanne meni vain tiukemmaksi ja lopulta talo piti myydä ja mennä vuokralle kaupungin asuntoon, mitä meille ei haluttu antaa (emme muka tarvinneet tarpeeksi).

Velallahan se äiti meitä elätti ja onnistui silläkin vähällä meidät kasvattamaan paremmin, kuin ikinä itse olisin pystyisin. Jos lapsilisät olisivat olleet yhtään pienemmät tai verolliset, niin en tiedä, kuinka huonosti olisi meille lopulta käynyt.

Loppulauselma:
Lapsilisä ei ole mikään katujuoppojen turha tuki! Se on suorastaan elitärkeä monille lapsiperheille ja joskus ainoa mahdollisuus ruokkia lapset, jotka ovat tähän kaikkeen syyttömiä. Jos sille on jotain pakko tehdä, niin asettakaa sille tuloraja. Esimerkiksi: jos vanhemmat vaikka tienaavat 5000€/kk ja lapsia on yksi, kannattaisi miettiä, tarvitsevatko he tukea kuinka paljon, jos ollenkaan (vertauksena oma äitini tienasi 1300€/kk ja kasvatti meidät).

Herätkää kokoomuksessa tosielämään ja laskeutukaa tavallisen ihmisen tasolle! Ette selviäisi viikkoakaan.

Anteeksi pitkä kommentti.

Vastaukset

Kokemuksesta puhuva

#179 Re: Ei näin kokoomus!

2014-03-25 22:00:13

#178: Kokemuksesta puhuva - Ei näin kokoomus!

Ja selvennyksenä, jos joku epäilee äitini tulojen takia, niin ne olivat tarpeeksi suuret, kun isäni vielä kävi töissä ja oli perheen päätulonlähde. Kun isä sai infarktin ja ei kyennyt enää työelämään, olikin äitini pieni palkka yhtäkkiä pompannut "lisätulojen" asemasta ainoaksi tuloksi ja siskoni takia oli varma työpaikka pakko pitää, vaikka palkka olikin pieni.

Ellibs

#184 Re: Ei näin kokoomus!

2014-03-25 23:02:44

#178: Kokemuksesta puhuva - Ei näin kokoomus!

Toivottavasti kokoomuksen ringissä tämä kommenttisi luetaan. Antoi t o d e l l a paljon ajattelemisen aihetta!