Kehitysvammaisilla ja vanhuksilla oikeus valita asuinkuntansa!

Kommentoitu viesti


Vieras

#65 Suomenmaan juttu, suoraan kopioituna netistä

04.12.2014 11:55

Asumispalveluiden kilpailutus kuohuttaa – ”Ihmisiä ei voi heitellä paikasta toiseen”

04.12.2014 08:4

Lauri Ahola (kesk.) viihtyy hyvin Antintalossa. Kristiina Ahola ja Jukka Kantola toivovat, että vanhukset ja vammaiset saisivat asua tutussa ympäristössä. – Muistan hyvin ajan, jolloin ihmisiä siirreltiin heittopusseina paikasta toiseen. Siihen ei pidä palata, Kristiina Ahola sanoo. Kuvat: Maria Seppälä

Kehitysvammaisten asumispalveluyksikössä Tyrnävällä on maanantai-aamupäivänä rauhallista. Suurin osa asukkaista on työtoiminnassa. Pihalla liehuu lippu puolitangossa; jonkun matka on päättynyt.

Saattaa olla, että koko asumisyksikön polun pää häämöttää.

Muutama viikko sitten kilpailutuksen perusteella kunnassa päätettiin, että tehostetun palveluasumisen tuottaa tästä eteenpäin uusi taho.

Lakeuden Palveluyhdistyksen omistamien kymmenen vuotta sitten valmistuneiden tilojen kohtalosta ei vielä ole tietoa; jäävätkö ne tyhjilleen vai löytyykö muuta käyttöä.

 

 

YHTÄ epävarma on asukkaiden ja parinkymmenen työntekijän tulevaisuus.

– Kunta kyllä järjesti tiedotustilaisuuden, mutta lähtiessä oli kysymyksiä enemmän kuin tilaisuuteen mennessä, Jukka Kantola toteaa.

Hänen poikansa Joni on ollut yksikössä asumisvalmennuksessa jo pari vuotta. 

Tovin aikaa on odoteltu lopullisen paikan varmistumista.

– Tunnelmat ovat sekavat. Valmennus on ollut osin turhaa, jos palvelu jatkossa tuotetaan muualla, Kantola miettii.

Häntä huolestuttaa myös yhdistyksen tuottaman työtoiminnan jatkuminen.

 

 

ANTINTALOSSA on asunut myös Kristiina ja Pentti Aholan Lauri-poika, vuodesta 2003 lähtien.

Yksiöstä on tullut Laurille koti, jossa asukkaat ja hoitajat ovat tuttuja ja josta on helppo piipahtaa kotiin vanhempien luo viikonlopuksi.

– Kyllä pelottaa, että Lauria aletaan siirtää tästä muualle, Pentti Ahola huokaa.

Isot muutokset ovat Laurille vaikeita. Esimerkiksi kun tutut työt loppuivat, hän vajosi psykoosiin ja joutui sairaalahoitoon.

– Kalliiksi tulee halpa hoito, jos se aiheuttaa tällaisia seurauksia useammille, Pentti Ahola toteaa.

 

 

Asukkaille on toki luvattu, että ketään ei siirretä väkisin.

– Miten käy, kun väki vähenee luonnollisen poistuman kautta. Osa saattaa lähteä vapaaehtoisestikin, kun tulevaisuus on epävarma. Sen jälkeen palvelua ei enää pystytä tuottamaan, Pentti Ahola pohtii.

 

 

ASUMISPALVELUIDEN kilpailutus toteutettiin Tyrnävällä nyt toisen kerran. Omaisia mietityttää, mihin voittaneet halvat tarjoukset perustuvat.

– Saako asiakas vain aivan peruspalvelun ja muusta on maksettava itse. Tiedän vanhuksia, joiden eläkkeet eivät riitä, kun kaikella on yhtäkkiä oma hintalappu. He joutuvat toimeentulotuen asiakkaiksi, Kristiina Ahola kertoo.

Kantolan mielestä kilpailuttaminen ei sovi vanhusten ja vammaisten hoitoon, vaikka hän ymmärtääkin kuntien talouspaineet.

– Hintoja tulisi vertailla ja sen jälkeen neuvotella olemassa olevan palveluntuottajan kanssa. Pysyvyys on tärkeää.

Omaiset toivovat myös palvelusetelin laajempaa käyttöä.

– Moni mielellään maksaisi erotuksen, jos sillä voisi varmistaa läheiselleen tutun ja turvallisen hoidon, Pentti Ahola uskoo.

 

KUNNANVALTUUTETTU Tauno Bräysy (kesk.) ei säästele sanojaan kilpailutusta ruotiessaan.

– Huutolaiskauppa loppui 70 vuotta sitten, mutta niin vain huudatetaan neljän vuoden välein, kuka huolisi sairaat halvimmalla, hän puuskahtaa.

Suurin ongelma hänen mielestään on hankintalaissa.

– Kun EU:sta tulee joku direktiivi, Suomessa virkamiehet soveltavat sitä kiristäen.

Vanhusten ja vammaisten palveluita ei hänestä voi kilpailuttaa kuin rakennustöitä.

– Kun tulee uusia asiakkaita tai joku haluaa muuttaa, voidaan kilpailuttaa, kun asiakasta ensin on kuultu. Ihmisiä ei voi heitellä paikasta toiseen. Palveluseteliä pitäisi käyttää laajemmin.

 

 

Huutolaiskauppa loppui 70 vuotta sitten, mutta niin vain huudatetaan neljän vuoden välein, kuka huolisi sairaat halvimmalla.

Tauno Bräysy

 

 

 

YLIPÄÄTÄÄN häntä epäilyttää, syntyykö kilpailutuksella säästöä pitkällä aikajänteellä.

– Viime vuosina meillä on kilpailutettu tai yhdistetty koulumatkat, palo- ja pelastustoimi sekä sairaankuljetus. Hinnat ovat jopa kaksinkertaistuneet, Bräysy väittää.

Hän epäilee, että isojen firmojen taktiikkana on ensin alihintaisilla tarjouksilla tappaa pienet kilpailijat ja sitten nostaa taksoja.

– Isot yritykset voivat pyörittää toimintaa muutaman vuodenkin tappiolla saadakseen markkinaosuuksia.

Sekin mietityttää, miten toimintaa valvotaan kilpailutuksen jälkeen myös kunnan omissa laitoksissa.

Bräysy on pistänyt alulle nettiadressin kilpailutuspäätöstä vastaan. Nimiä kertyi äkkiä lähes tuhat.

– Vaalikentillä tulen kysymään kansanedustajaehdokkailta, mitä he aikovat tehdä tämän huutolaisjärjestelmän purkamiseksi.

 

 

TYRNÄVÄN sosiaali- ja terveyslautakunnan varapuheenjohtaja Heleena Nuolioja-Saksio (kesk.) muistuttaa, että laki edellyttää kilpailuttamista.

– Jos sitä ei noudateta, aina joku valittaa ja kunta joutuu maksumieheksi. Vaihtoehtoja ei paljon ole.

Hän ymmärtää, että kilpailutus herättää tunteita.

– Kyllä minuakin huolestuttaa, polkevatko isot yritykset pienemmät jalkoihinsa ja vievät voittonsa ulkomaille. Kunnan luottamushenkilöillä ei kuitenkaan ole paljon vaikutusvaltaa. Asialle pitäisi tehdä jotakin ylemmällä tasolla. 

Nuolioja-Saksion mukaan kilpailutuksessa haluttiin painottaa laatutekijöitä 30-prosenttisesti. Hinnan merkitsevyys oli 70 prosenttia.

– Lisäpisteitä sai erikoispätevyyksistä kuten muistihoitajasta tai saattohoitokoulutuksesta. Tiukkojen laatuvaatimusten vuoksi osa jätti tarjouksen tekemättä.

 

 

LAATUA, asiakastyytyväisyyttä ja hoidon vaikuttavuutta tullaan Nuolioja-Saksion mukaan valvomaan koko sopimuskauden ajan.

Kunta takaa myös, ettei ketään lähdetä siirtämään väkisin.

– Inhimillisyyttä ja ihmisen vapautta valita asuinpaikkansa pitää kunnioittaa.

Uusien yrittäjien ilmaantumiseen paikkakunnalle liittyy hänen mukaansa paljon positiivisia mahdollisuuksia.

Investointien ja työpaikkojen määrä saattaa jopa lisääntyä. 

Yrittäjien on hänen mukaansa syytä katsoa peiliin, jos eivät pärjää.

– Tällä kilpailutuksella saatiin kunnalle 400 000 euron vuosisäästö. 

– Se on iso summa, jolla voidaan kehittää esimerkiksi vanhusten kotihoitoa.

 

 

Meri Alaranta-Saukko

Suomenmaa

 

Vastaukset

kilpailutus osaaminen eriä kuin lypsäminen

#74 Re: Suomenmaan juttu, suoraan kopioituna netistä

2014-12-20 18:22:41

#65: - Suomenmaan juttu, suoraan kopioituna netistä 

 Vai kommentoi Heleena Nuolioja-SAksio lakia siellä? Lautakunta tekee ihan mielettömiä päätöksiä ja tämä varapj on osin niistä vastuussa eli kannattaako paljon lähteä laista puhumaan julkisuudessa maatalon emännän pätevyydellä. Kuka kunnassa kilpailutuksia hoitaa? Kysytäänpä lisätietoja Nuolioja-saksiolta kun tuntuu niin pätevä olevan asiassa. Voisiko hän voi konsultoida "juristina" jopa naapurikuntia? Hah-haa. 

Hilman kilpailutusasiakirjat

#75 Kilpailutusasiakirjat puuttuvat -> Re: Suomenmaan juttu, suoraan kopioituna netistä

2014-12-20 18:43:35

#65: - Suomenmaan juttu, suoraan kopioituna netistä 

Kunta voi päättää ihan itse siitä mitkä painoarvot se kilpailutuksessa laittaa palveluille ja jos hintatekijää painotetaan niin saadaan halpa, siltikään se ei takaa edullisempaa palvelua kun ns. ylimääräisestä voidaan rokottaa lisäpalveluina ja loppusumma on suurempi kuin kilpailijalla ellei näitä määritellä vaatimusmäärittelyssä tarkoin ja epäilen ettei ole määritelty, kun hankintaihmisiä ei ole kunnassa tietääkseni laisinkaan vaan sitä tehdään oman työn ohessa ja se kyllä vaatii osaamista tuo kilpailuttaminen.

Kyllä kunnan sosiaali- ja terveyslautakunnalla on paljonkin vaikutusvaltaa sillä he ovat valinneet esimerkiksi työntekijät virkoihin. Miksi vammaiset ja vanhukset tarvitsevat saattohoito -osaamista, halutaanko heidät kuopata mahdollisimman paljon ettei kunnalle tule kuluja? Kyllä vanhukset voivat paremmin jos painotetaan muita asioita kuten virikkeellistä toimintaa. Nykypalveluista näkee, että vanhusten kuntoa ei pyritä edes ylläpitämään apuvälineiden puuttuessa ja tavoite on päästä tähän saattohoitovaiheeseen. Kyllä tuntuu pahalta maksaa veroja tähän kuntaan. Kyllä niitä vaikutus mahdollisuuksia on muitakin. Lautakunta hyväksyy tarjoukset ja voi myös katselmoida kilpailutusasiakirjat, mutta kun osaamista ei ole niin turhahan niitä on katselmoida -silti ei pidä lähteä väittämään ettei vaikutusmahdollisuuksia ole!!!!

Tämä on täysin oman statuksen säilyttämistä sysätä vastuuta muille ja väittää ettei ole lautakunnan päätös. Vastuun pakoilua suomeksi sanottuna.

Laittakaapa kilpailutusasiakirjat julkiseen jakoon niin katsotaan mitä ne tiukat laatuvaatimukset ovat, en usko ollenkaan sellaisia olevan, jotka estäisivtä palveluntarjoajia palveluita tarjoamasta. Voisiko tuota vuosisäästön sisältöä avata vielä tarkemmin esim. kunnan sivuilla niin voisimme muutkin todeta sen olevan totta. Mikäli laatuvaatimukset ovat olleet kovat se tuskin saa palveluiden hintatasoa laskettua, paremminkin nostaa hintaa ellei joku halua polkea hintoja ja päästä markkinoille väkisin. Mitä perushintaan sisältyy ja mikä on sen ulkopuolella? Ehkä kunnassa on tosiaan saattohoidettavia paljon ja siihen halutaan panostaa. Asia on tärkeä, mutta saattohoitoon erikoistuneita yksiköitä on pajon enkä usko esim.syöpäsairaiden päätyvän ikinä tyrnävälle loppuajaksi. Vanhusten hoitoon sisältyy myös kuoleman kohtaaminen ja sen pitäisi olla selvä asia jo entuudestaan ja henkilöstöä kouluttamalla asioita saadaan myös parannettua.

Kyllä se on vain niin, että Nuolioja-Saksio ja muut lautakunna jäsenet saavat katsoa itseään peiliin jos kunnassa menee huonosti. Jutussa kommentoitiin näin: Yrittäjien on hänen mukaansa syytä katsoa peiliin, jos eivät pärjää.

Kilpailutusasiakirjat ovat aina julkisia ja kunnan ennakkoilmoitus löytyy julkisten hankintojen sähköisestä kanavasta hilmasta: http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2014-015670/. Jos säästöjä väitetään jo olevan 400.000 saadun kilpailutuksella niin missä ovat muut asiakirjat kuten hankintapäätös yms. ei näy muita kuin tuo ennakkoilmoitus. Katsotaanpa ja tutustutaanpa onko se tehty ammattitaidolla ja oikeisiin asioihin panostaen kuntalaisia lämmöllä ja laadulla ajatellen.

Ennakkoilmoituksen on tehnyt kunnan sosiaali ja terveysjohtaja Eliisa Tornberg ja siitä puuttuu kaikki liitteet. Missä ne ovat nähtävillä, jotta Nuolioja-saksion väite voidaan tarkistaa ja montako kilpailutusta Tornberg on hoitanut aiemmin? Hilmasta ei löydy ainuttakaan, joten kokemusta ei taida olla. 

 

Joskus vain kannattaisi tunnustaa oma osaamattomuutensa ja kääntyä ammattilaisten puoleen eikä esittää muuta.